Kirjoittajan mukaan: Jukka Ruoskanen (jukka.ruoskanen_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 29.05.2006

Jos tosiaan tuon Kartalan korkeus on 2300 metriä, niin aika kaukana se on maailman korkeimpien tulivuorien listalla. Kuten Nousiainen jo sanoikin, niin esim. Andien vuoristo on täynnä 5-6 km korkeita tulivuoria. Havaijilla sijaitseva Mauna Loa on tosiaankin merenpohjasta, eli vuoren juuresta, mitattuna maailman korkein tulivuori. Se on myös tilavuudeltaan massiivisin. Korkeimmalle merenpinnasta kohoaa Chilen ja Argentiinan rajalla sijaitseva Nevado Ojos del Salado, jonka korkeus on 6987m.

Olimme mm. Riikosen Markon kanssa tuolla Ojos:lla viime joulukuussa. Itse yritin kiivetäkin tuota nyppylää, mutta tällä kertaa sen valloittaminen jäi haaveeksi.

Jukka