Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 19.05.2006

On Fri, 19 May 2006, Reima I Eresmaa wrote:

> Sori kaverit,
>
> en malta olla sekoittamatta keitosta. Meillähän on vakiintunut termi
> heijastussateenkaari. Sillä tarkoitetaan sateenkaarta joka syntyy auringon
> valon heijastuttua vedenpinnasta ennen siroamistaan vesipisaroista. Sama
> logiikka ei valitettavasti, syistä jotka Jarmo toi esiin, tule kysymykseen
> tämän Jennin kuvaaman halomuodon kohdalla.

Minusta olisi itse asiassa selkeämpää käyttää tästä termiä heijastunut ala-aurinko ja keksiä sille heijastuneelle lowitzille jonkun toisen nimen. Tällöin heijastuneiden halojen nimeäminen noudattaisi samaa käytäntöä kuin muiden heijastuneiden valoilmiöiden ja kiteen sisällä tapahtuvia ylimääräisiä heijastuksia ei rinnastettaisi näihin.

University of Helsinki
Department of Physical Sciences
P.O. Box 68
FIN-00014 University of Helsinki