Kirjoittajan mukaan: Marko Riikonen (marko.riikonen_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 19.03.2006

Aivan, meikäläisen ostama suodin oli Kodak Wratten 96-sarjan 4.0. Se on 0.1 milliä paksua taipuisaa kalvoa. Siitä leikkelimme Ruoskasen kanssa pyöreät palaset jotka laitoimme kalansilmien filtterikehyksien sisään (jotka ovat mallista riippuen joko objektiivin perässä tai sisällä - ainakin Nikonin ja Sigman mulkosilmissä on aina väritön filtteri vakiona, jos sen ottaa pois linssi ei tarkennä äärettömyyteen).

Wratteniä myy Helsingissä Fimeko http://www.fimeko.fi/

Pala on kooltaan 75x75mm ja maksaa 45 euroa. Kalansilmiin menee sellasia 15-20 millin pyörylöitä, joten minulla on tuota vielä jäljellä. Hannu Määttänen kertoi että Wratten päästää infrapunaa suhteessa enemmän läpi ja tämä tosiaan näkyy väreissä. En tiedä joutuiko Ruoskanen tekemään mitä säätöjä tuon viimeisimmän kuvansa kohdalla, sillä värit on ihan kondiksessa.

Jos omistaa ei-niin-laajakulmaisen objektiivin, sitten filtterin voi laittaa objektiivin eteen ja silloin kannatta ostaa perinteinen lasinen kiekko. Valmistajilta B+W ja Hoya luulisi löytyvän valikoimaa.

Mutta kuten sanottua, ei välttämättä kannata alkaa investoimaan ennenkuin olemme testanneet onko filtterimetodi filtteritöntä parempi.

Marko

> Terve,
>
> Tuo ND-luku on syytä tarkistaa filtteriä ostaessaan. Väitän, että yleisimmin
> käytetty
> ND-luku on logaritminen:
> ND0.6 = 25% läpäisy
> ND0.9 = 12.5%
> ND1.0 = 10%
> ND2.0 = 1%
> ND3.0 = 0.1%
> ND4.0 = 0.01% = suunnilleen 13 aukkoa himmentävä.
> Näin on ainakin optiikan alalla, mutta valokuvausalalla tilanne voi olla
> [...]

planetarium.de/zubehoer/okularseitiges_zubeh/farbfilter.htm#graufilter