Kirjoittajan mukaan: Reima I Eresmaa (eresmaa_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 28.02.2006

Katselin viimeksi kuluneen viikon ajalta luotausprofiilit Jokioisten, Sodankylän, Luulajan ja Sundsvallin asemilta. Kaikki kolkuttelivat -70 astetta, taisi joku mennä hieman sen alapuolellekin, mutta yksikään ei ollut lähellä -80 astetta, siitäkään huolimatta että ainakin Suomen asemilla luotaukset pääsääntöisesti ulottuivat varsin korkealle stratosfääriin. Helmiäiset edellyttäisivät yleensä kylmempää kuin -70 astetta.

Katselin vähän myös noita painekarttoja, lähinnä 1000 hPa:n tasoa mikä lähinnä vastannee pintapainekenttää. Torstain-perjantain vaiheilla on ollut jonkinasteinen läntinen virtaus Skandien yli, mutta viikonlopulle tultaessa virtaus on tosiaan kääntynyt enemmän pohjoiseen.

Olosuhteet eivät siis ole olleet ihan yksi yhteen tyypillisimpien helmiäistilanteiden kanssa. Luulen että tuo matalan keskus on ollut vähän liiankin pohjoisessa tällä kertaa.

-Reima