Kirjoittajan mukaan: Teemu Ohman (tohman_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 27.02.2006

On Mon, 27 Feb 2006, Marko Riikonen wrote:

> Helmiäisethän kai tietääkseni aika vahvasti korreloi sen kanssa onko
> pohjoismaiden pohjoispuolella voimakas matalapaine. Usein tähän liittyy
> voimakasta länsivirtausta ja leutoa keliä, mutta Lapissa vuoden helmiäisiä
> katseltuani totesin että pakkasta saattoi joskus olla -20 C:kin. Mutta se
> matalapaine siellä yläpuolella lienee aika pakollinen. Mikähän lie
> matalapaineitten sijoittuminen tällä hetkellä?

Viuhtoo Novaja Zemljan tienoilla, eli ihan paikallaanhan se oli, kuten Kai sitä taas kerran oikein ennakoikin. Ja ainakin perjantaina Oulussa oli sikäli perinteinen helmiäiskeli, että lämmintä oli ja lännestä puhkui lujaa. Itse pilviä ei vaan täällä näkynyt, eikä tosiaankaan taivaalla ollut sellaista normaalia "helmiäisfiilistä", joka usein liittyy suht yksittäisiinkin pilviin. Ja tämä ei tarkoita, etteikö niitä täälläkin olisi voinut tarkemmalla ja pidempiaikaisella vahtaamisella olla, ei vaan mun silmiini osunut. Lapin osalta tuntuisi, että Skandien läheisyys vaikuttaa siellä kovasti. Oulussa iso osa mopeista näkyy perinteisellä helmiäiskelillä, eli kova länsituuli/föhn ja ainakin vähän lämpöisempää kuin edeltävinä. Poikkeuksiakin toki on. Tietysti pitäisi jaksaa seurata niitä Reiman markkinoimia luotausprofiileja, sillä eikös niillä ollut melkoisen selvä korrelaatio nähtyihin helmikkäisiin.

        Teemu