Kirjoittajan mukaan: Teemu Ohman (tohman_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 13.02.2006

Terve,

kyllä siinä niin taas kävi, että Riikonen muisti pilvikuvastonsa paremmin kuin minä. Homma menee siis minun tulkintani mukaan niin, että mikäli Ac:n yksinäiseksi jäänyt virga vastaa ulkomuodoltaan _täysin_ Ci:ta, on se tulkittava Ci:ksi, tarkemmin sanoen se olisi silloin Cirrus altocumulogenitus. Suorat sitaatit, mitä kohtalaisella etsimisellä Kansainvälisestä pilvikuvastosta (1958) löysin aiheesta, ovat seuraavat: s.18: "Cirrus-pilviä kehittyy usein Cirrocumulus- tai Altocumulus-pilvien sadejuovista sekä Cumulonimbus-pilvien yläosista." s. 23: Altocumulus-pilvissä on joskus näöltään kuituisia sadejuovia. Tällöin näitä pilviä pidetään Altocumulus-pilvinä eikä Cirrus-pilvinä niin kauan kuin ne eivät ole näöltään kokonaan kuituisia tai silkinhohtoisia."

Pahoittelen virhettäni.

Ja tulin nyt myös lukeneeksi, mistä tämä keskustelu lähti liikenteeseen, ja hivenen ihmetellä täytyy sitä näkemystä, ettei sade kuuluisi pilveen, koska luokituksessa pilven kannaltahan sade kyllä kuuluu pilveen, eli sade tulee pilven nimeen täydentävänä piirteenä praecipitatio. Tämän pitäisi olla mun tajuntani mukaan ihan peruskauraa pilviluokituksessa. Ei siis oma itsenäinen pilvensä, mutta pilven osa kuitenkin, ja siinä mielessä tavallaan pilveksi laskettava.

        Teemu