Kirjoittajan mukaan: Jenni Elina Holopainen (hopsis_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 10.02.2006

Määrittelykysymyksiähän nämä ovat. Jotakin voidaan sopia jossakin kontekstissa, ja se on siinä sitten niin. Lentäjillä on eri termistöt kuin meteorologeilla, merenkulussa taas vähän omaa linjaansa pilvien määrittelyssä. Kuka kenenkäkin linjaa seuraa. Minä nyt otin auktoriteetiksi Ilmatieteenlaitoksen. En käy heitä neuvomassa miten pilvet määritellään. Kävin tästä aiheesta kirjeenvaihtoa tutkijan kanssa, ja hän sanoi kyllä selvästi mielipiteensä. Oletan hänellä olevan ammattinsa puolesta jonkinsortin mutu-tuntuma aiheeseen, ja kun se vielä sen lisäksi sopii yksiin minun oman käsityksen kanssa pilvistä, on homma selvä. Mutta. Jos sitten haloilmiöiden käsittely vaatiii toisenlaista tematiikkaa pilvien osalta, niin siihenhän minä en voi puuttua millään ilveellä, voin vain ehdottaa omasta mielestäni parempia ilmauksia, sillä tiedehän ei ole uskonnon lailla kiveen hakattu.

Mutta minä pysyn kannassani: putoavien yksiköiden ilmiöt eivät ole pilven synnyttämiä (mm.sateenkaari), kun taas selkeästi pilveen kytkeytynyt ilmiö on pilvessä: värikehä tms. Tämä selkeyttää tavalliselle ihmiselle asian kertomista, sillä veikkaan harvan ajattelevan läpinäkyvää ilmaa pilveksi. "Kytkeytynyt" tarkoittaa tässä tapauksessa kuvakohtaisia selityksiä. Onhan värikehiä - kuten olemme täällä puhuneet - myös saunan jälkeen silmissä, eikä silmät ole pilvien rakenteeseen kuuluvia. Sumut ja usvat määritellään läpinäkyvyyden perusteella, mutta nekään eivät ole pilviä. Ken on lentokoneella pilvissä seikkaillut, tietää niiden näkyvyyden olevan aika vähäistä luokkaa. Sen verran pitää ottaa selityksissä ihmisluonto ja ymmärrys huomioon, että käytetyt termit ovat yhteneväisiä havaittavan todellisuuden ja normaalien käsitysten kanssa. Emme kuitenkaan puhu kvanttifysiikasta, vaan tavallisista ilmiöistä jotka olisi ilo saada kaikkein nähtäviksi. Ja kvanttifysiikankin kohdalla Niels Bohr sanoi atomien salojen kuuluvan kaikille. Olen täsmälleen samaa mieltä.

~J