Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 30.12.2005

On Thu, 29 Dec 2005, Veikko Makela wrote:

> Vaikka ajatus tuntuisi kiehtovalta, niin panen jäitä hiukan
> hattuun. Joulukuun aikana on jaostot-l_at_ursa.fi -listalla
> keskusteltu Ursa Minor -lehtemme uudistamisesta. Keskusteluun
> sisältyy mahdollisuus synnyttää lehti, joka olisi paremmin
> toimitettu ja painoasultaan sellainen, joka mahdollistaisi
> parempien kuvien julkaisun.

Itselläni kävi mielessä sellainen ratkaisu että T+a:ssa olisi kerran pari vuodessa sellainen ilmakehä-erikoisnumero, jossa olisi enemmän sää- ja ilmastoasiaa. Eri asia sitten riittääkö Pekkiksellä puhtia sellaisen tekemiseen, taitaa olla nykyisessä työssä riittävästi sarkaa... Joka tapauksessa ilmakehälehdelle voisi olla tilausta (ja omalta kohdaltani voin sanoa että jos olisi t+a:n tasoinen ilmakehään keskittynyt lehti ja pitäisi jostakin syystä valita lukeeko ilmakehälehteä vai tähtilehteä niin päätyisinpä tod. näk. ilmakehälehden lukijaksi) ja näkisin että Ursa olisi paras vaihtoehto sellaista tekemään. Ehkäpä Ursan hallitus voisi joskus miettiä josko jonkinlaista ilmakehälehteä, vaikka pari kertaa vuodessa ilmestyvää, voisi tehdä. Umia pitäisi "upgreidata" aika tavalla jotta pääsisi lähellekään T+a:n tasoa joten hetimiten se ei ajatuksena kuulosta kovin houkuttelevalta, varsinkin kun Umissa on myös sitä perinteistä tähtitieteen puolta mukana (ainakin oli vielä silloin kun se minulle tuli), eli ei sitä oikein voisi ainakaan pelkäksi ilmakehälehdeksi muuttaa joka tapauksessa.

Olisi kyllä hienoa jos joskus saataisiin maahan T+a:n tasoinen ilmakehälehti... niistä ajatuksista on hyvä mennä nukkumaan.

> [...]
> suurta joukkoa tyydyttävään tulokseen.
>
> Mainitun keskustelun sekä tuon "tähtiharrastus vs. valoilmiö-
> harrastus" -pohdiskelun valossa näkisin, että miksi ihmeessä
> lehden pitäisikään esitellä vain ilmakehän valoilmiöitä ...
> vaan pikemminkin niitäkin muun tähtiharrastuksen rinnalla.
>
> * * *
>
> Lisäksi toivon, ettei Marko P. liikaa pelästy pienen joukon
> äänekkäästä, mutta suhteellisen perusteettomasta kritiikistä
> valoilmiöitä kohtaa ja T+a edelleenkin julkaisee myös
> valoilmiötavaraa sivuillaan. Toki suunnattuna niitä kymmeniä

Olisikohan mahdollista järjestää T+a:n lukijoiden keskuudessa jonkinlaista gallupia siitä kuinka paljon minkäkin alan juttuja halutaan tai ei haluta? Sehän viime kädessä kuitekin palvelisi lukija- (jäsen)kuntaa. Tosin luulen ettei gallupin tulos kovin paljon nykyistä palettia muuttaisi...

University of Helsinki
Department of Physical Sciences
P.O. Box 64
FIN-00014 University of Helsinki