Kirjoittajan mukaan: Teemu Ohman (tohman_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 26.05.2005

Terve,

kiitokset Timolle kommentista. Sen verran olen joskus netistä kokousabstrakteja lueskellut, että ioni-indusoidusta nukleaatiosta ymmärtääkseni keuhkotaan edelleen, mutta armottoman kova kirjallisuustutkimus olisi edessä jos tuosta kylmiltään yrittäisi tarkempaa tolkkua saada. Noin periaatteessa tähtienvälisen pölyn erottaminen meidän aurinkokunnassamme syntyneestä tavarasta on "helppoa", sillä mm. pölyn tähtienvälisen komponentin jalokaasujen isotooppisuhteet ovat ihan erilaiset kuin kotinurkilta peräisin olevan. Ei vaan ole noita pölyjuttuja lueskellessa tullut koskaan yökkösiä vastaan.

        Teemu

On Thu, 26 May 2005, Timo Nousiainen wrote:

> En ole itsekään seurannut mitä kentällä on tapahtunut viimeisen 10
> vuoden aikana, mutta 1994 tilanne vaikutti olevan se että mitään
> varmuutta pölyn alkuperästä ei ollut. Itse asiassa yhtenä varteen-
> otettavana mekanismina pidettiin ns. ioni-indusoitua nukleaatiota
> jossa varattu ioni houkuttelee vesimolekyylejä (polaarisia)
> itseensä sähköisten voimien avulla. Vulkaaninen ja kosminen pöly
> olivat myös esillä.
>
> Yöpilvikerroksessa muistaakseni homogeeninen nukleaatiokin on
> mahdollinen, lähinnä taitta olla niin että se on liian hidas,
> [...]

M.Sc. Teemu Öhman          _______/ \    IMPACT CRATERS!    / \_______
Department of Geosciences            \         __          /
Division of Geology                   \_______/  \________/
P.O. Box 3000
FI-90014 University of Oulu
FINLAND
e-mail: teemu.ohman_at_oulu.fi 	or              tohman_at_sun3.oulu.fi
phone: +358-8-553 1404 	 	or              +358-40-566 7143
fax: +358-8-553 1484