Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 26.05.2005

On Wed, 25 May 2005, Teemu Ohman wrote:

> Useammankin kerran olen tätä tuuminut, mutta eihän se siitä kummene kun ei
> tietoa ole. Siispä kysyn, jos vaikka joku olisi sattunut asiaan
> törmäämään: Onko nykyään minkäänmoista konsensusta valaisevien yöpilvien
> tiivistymisytimien alkuperästä? Ovatko ne _enimmäkseen_ maasta vai
> avaruudesta, tai esimerkiksi isojen tulivuorenpurkausten jälkeen
> enimmäkseen maasta mutta muulloin enimmäkseen avaruudesta? Ja onko
> avaruudesta peräisin olevista onnistuttu erottamaan tähtienvälistä pölyä,
> vai onko kaikki havaitut vain meidän aurinkokunnastamme, vaiko vaan
> [...]

En ole itsekään seurannut mitä kentällä on tapahtunut viimeisen 10 vuoden aikana, mutta 1994 tilanne vaikutti olevan se että mitään varmuutta pölyn alkuperästä ei ollut. Itse asiassa yhtenä varteenotettavana  mekanismina pidettiin ns. ioni-indusoitua nukleaatiota jossa varattu ioni houkuttelee vesimolekyylejä (polaarisia) itseensä sähköisten voimien avulla. Vulkaaninen ja kosminen pöly olivat myös esillä.

Yöpilvikerroksessa muistaakseni homogeeninen nukleaatiokin on mahdollinen, lähinnä taitta olla niin että se on liian hidas, jotta hiukkaset ennättäisivät kasvamaan havaittavan suuriksi ennenkuin jo vajoavat pois kylmästä mesopaussista.

Mikäli asia kiinnostaa enemmän, voisi yrittää kysellä Gary Thomasilta, muistaakseni Coloradon yliopistosta. Googlella pitäisi löytyä. Mukava heppu, ei pure. Pekka P. varmaan muistaan sähköpostiosoitteenkin.

Sen verran vielä kosmisesta pölystä että tiedän tähtitieteilijöiden tutkivan innokkaasti stratosfääristä kerättyjä pölyhiukkasia, koska osa tästä tavarasta on kosmista alkuperää. Ilmeisen isokin osa, jos ei ole ollut tulivuorenpurkauksia. Näitä löytyy ns. Cosmic Dust Catalog-kirjoista, muistaakseni noita oli aikoinaan ainakin HY:n geologisen laitoksen kirjastossa, nykyään ehkä Kumpulan tiedekirjastossa. Ei ehkä auta Oulussa. Joka tapauksessa en ole tietoinen että osattaisiin sanoa millään varmuudella mistä päin hiukkaset ovat kotoisin, mutta voin toki olla väärässä. Jos hiukkasen mineralogia muistuttaa esim. kuuta tai Marsia, tästä voidaan olettaa niiden olevan peräisin niistä (esim. meteoriitit), mutta takuuvarma todiste ei ole sekään.

Tähtitieteen laitokselta joku voisi tietää... (tai sitten voit kysyä T+A:ssa jolloin Markon on etsittävä vastaus :-)

University of Helsinki
Department of Physical Sciences
P.O. Box 64
FIN-00014 University of Helsinki