Kirjoittajan mukaan: Veikko M{kel{ (pvtmakel_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 28.07.1997

On Sun, 27 Jul 1997, Teemu Ohman wrote:

> Viimeksi viime yona paasin ihastelemaan elosalamoiden ja kalevantulien
> kauneutta parin muun kumman kulkijan seurassa. Elmontulet (sahkopurkaus
> maston tms. paasta) pitaisi joskus paasta nakemaan, ja tietysti
> pallosalama. Onko kellaan naista havaintoja? Vaikka ilmakehan sahkoilmiot
> eivat varsinaisesti jaoston ohjelmaan kuulukaan, kannattaa niita seurailla
> ihan vaan niiden kauneuden vuoksi. Itselleni ainakin luonnon kauneus on se
> suurin syy, miksi koko jaoston touhuista aikoinaan innostuin.

   Kyllä minä muistelen, että Jari aikoinaan listasi myös    sähköilmiöt jaoston kategoriaan. Ainakin kuvauskohteina    ne ovat haasteellisia.

   Listaisin noihin vielä mm. helminauhasalaman, jonka harvinaisuudesta     en tiedä. Kyseessähän on salama, josta    purkauskanava alkaa kuroutua umpeen monesta kohtaa muodostaen     näin katkonaisen salaman. Kuvista en tiedä.    Joskus ollaan spekuloitu, onko yksi Pekkolan Markon    Rautalammilla ottama kuva helminauhasalama.

   Onko kukaan nähnyt Elmontulia Suomessa tai yrittänyt    kuvata niitä?

   Pallosalamoista puhutaessa porukassa aina löytyy joku,    jonka tuttu tai sukulainen on kertonut nähneensä. Harvemmin     kyseessä on muuta kuin toisen käden tietoa.    Harrastajapiireissä tiedän vain yhden, Riikosen Markon,    joka kertoo ihan itse nähneensä pallosalaman mökillään    Joensuun lähistöllä. Ja siitäkin on kauan.

   Sarjassamme kiehtovia ilmiöitä, joka menee samaan kategoriaan     kuin pallosalamat, vaikka kyse ei olekaan sähköstä,     ovat virvatulet. Minnaert antaa niille aika    melko hyvän selityksen ja noita ei voine ihan pitää    huuhaanakaan. Idea noiden kuvaamisesta (tiettävästi    valokuvia ei ole) on tullut Riikoselta. Tässä muutaman    vuoden aikana on tihkunut satunnaisia raportteja satunnaisista     paikoista, joissa jotain virvatulen tapaista    olisi nähty. Tällaiset kannattaisi kartoittaa. Ajelimmepa     tässä yhtenä kesänä Markon kanssa pitkin turvesoita    koettaessamme onnea.

                                        -VeikkoM-