havaintotornit-l@ursa.fi

viestiarkisto

Tämä havaintotornit-l@ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

Kirjoittajan mukaan: Arto Oksanen (arto.oksanen_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 03.04.2008

Kiitokset Petrille omasta puolestani ja lämpimät onnittelut jo toisesta supernovalöydöstä Varkauden suuntaan.

Kun varmistuspyyntö tuli tekstarina tiistaina aamuyöllä, niin hetken mietin oliko kyseessä hyvä aprillipila vai todellinen supernova. Kuvasin kuitenkin kun Hankasalmen systeemit olivat sopivasti jo käynnissä ja supernovahan siellä loisti jo minuutin valotuksella. Toisen yön varmistuskuva otettiin Hankasalmella eilisiltana ohuen pilviverhon läpi ja löytö julkistettiin tänä aamuna IAUn sähkeessä (CBET 1324). Minun kuviani supernovasta löytyy täältä: http://murtoinen.dyndns.org/ccd/Arto/ngc6643/

Supernovan koordinaatit ovat:

R.A. = 18h19m54s.4, Decl. = +74o34'21".4 (J2000.0),

eli noin puoli kaariminuuttia galaksin ytimen itäpuolella, galaksin kiekon päällä. Tyylikäs kierteisgalaksikin kuvauskohteeksi.

Suodattamattomista kuvista mitatut magnitudit tiistaiaamulta 16.5 ja keskiviikkoillalta 16.3,
joten supernova on edelleen kirkastumassa. Vertailutähtenä käytin 11.9 magnitudin tähteä galaksin länsipuolella.

arto

--
Arto Oksanen
arto.oksanen_at_jklsirius.fi