Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 28.12.2005

On Sat, 24 Dec 2005, Marko Riikonen wrote:

> Otetaan esimerkiksi lentokoneet. Taivaalla lentaa 10 km korkeudessa
> matkustajakone. Yhtena paivana sen peraan ei jaa mitaan "savuvanaa", ja
> toisena paivana syntyy pilvi joka jaa elamaan ja itse asiassa vain kasvaa
> ajan mittaan. Kyse on ilman erilaisista suhteellisista
> kosteuspitoisuuksista. Jos jään kyllastymispistetta ei saavuteta, ei
> pilvea synny. Jos saavutetaan, sitten pilvi voi syntya kun hiukkasten
> ymparille kertyy kosteutta.

Näinhän se menee. Pakokaasuissa on kosteutta josta voi muodostua hituja mutta kaasut sekoittuvat ilmaan ja jos se on kovin kuivaa, ei sieltä mitään tule, ei ainakaan mitään pitkäikäistä ja/tai pinnalle asti näkyvää.

Mitä lumitykkeihin tulee, oma ajatukseni on se että niistä tulee ennenkaikkea kiteitä, ei niinkään kosteutta. Sitten kiteet joutuvat olosuhteisiin joissa normaalisti ei sellaisia kiteitä synny, koska kylmässä ilmassa ei ole riittävästi kosteutta. Luulen myös että ilman lämpötilalla on aikamoinen merkitys siihen minkä muotoisia kiteitä niistä tykeistä tulee. Kovin pitkälle ei kyllä uskalla spekuloida ihan näin arvailupohjalta.

> Toisaalta Können muistaakseni kertoi edellisessa Meteoptics konferenssissa
> Saksassa etta kiteiden muodostuminen lentokoneen peraan alkaa itse asiassa
> tapahtua jonkin lampotilamuutoksen seurauksena jossa hiukkasten osuus ei
> olisi niin merkittava. Stagella ollut esitelmoitsija nosteli
> kulmakarvaansa hiukan hammastyneena Könnenin kommentille, mutta Können
> vain sanoi etta asiasta on kirjoitettu paperi ja voi antaa viitteen
> esitelman jalkeen.
>
> Tällaisia ajatuksia. Nousiaisella saattaa olla ammattilaisena jotain
> sanottavaa.

Enpä tiedä, tuntuu olevan asiat hyvin hallussa muutenkin enkä ole itsekään mitään nukleaatioekspertti. Asian tiimoilta kyllä tehdään tutkimusta oikein huippuyksikön voimin täällä meillä (tosin enemmän nestefaasin nukleaation osalta).

University of Helsinki
Department of Physical Sciences
P.O. Box 64
FIN-00014 University of Helsinki