Ursa   Viestintä   Listat   halo-l   ~   Etusivu   Haku   Uudet sivut

halo-l [ät] ursa.fi

viestiarkisto

Tämä halo-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

» Listan/viestin loppuun

Kirjoittajan mukaan: Mika Sillanpää (masillan_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 18.02.1998

Moikka kaikille!

Pohjois-Suomen haloporukan omalla listalla on ollut puhetta keinovalohalojen raportoinnista. Aiheella lienee kuitenkin myös yleisvaltakunnallisempaa momenttia (itse asiassa Helsingissäkin voi olla kylmä. Tosin lämpötila nousi eilisillasta tähän aamuun 20 astetta...):

On Wed, 18 Feb 1998, Veikko Makela wrote on the PohjoisSuomi halolista:

> Mä en voi olla puuttumatta keskusteluun, vaikka asia ei mitenkään mulle
> kuulu. Mutta koska jaostonvetäjäkin on hiljaa niin...
>
> Lienee vähän liioiteltua sanoa, että pinta- tai keinovalohaloista ei
> pidettäisi. Halojahan nekin ovat ja jos vielä niissä näkyy jotain
> mielenkiintoista, niin vielä parempi.
>
> Halohavainnot kuitenkin tilastoidaan vähän erilailla. Paikkakuntien
> välillä voi verrata helposti ainostaan "luonnollisia" haloja. Pinta-
> ja keinovalot ovat tasan ja tarkkaan erittäin paikallisia ilmiöitä.
>
> Se, miksi niitä ei huolittu lomakkeelle, niin sen takana lienee se,
> [...]

Tjaa. Vetäjän rajattomalla arvovallalla sanottakoon että tjaah. Jotensakin outoja ovat itselleni nuo keinovalohalot ilmestyksenä enkä näin ehkä kovin dramaattisia tulkintoja asiasta mielelläni esittäisi. Tämä johtunee osittain siitä että olen nähnyt keinovalohaloja (pilareita) noin tasan kolme kertaa mikä johtunee tästä eteläisestä lokalisaatiosta. Ihan hyvä että asia on otettu esille. Jos ollaan sillä linjalla että tutkitaan "luonnonilmiöitä", mielestäni keinovalohalot eivät ole sellaisia. Tämä ei toki ole syy olla tutkimatta jälkimmäisiä. Eli ne pitäisi todellakin jotenkin erotella "aidoista" haloista.

A-lomakkeen takapuoli olisi mielestäni hyvä paikka raportoida keinovalohaloja sille, joka sitä haluaa. Mihinkäänhän ei ketään voi pakottaa... Näinhän ovat monet (mm. Moilanen) juuri tehneet. Eli kannattaisin nykyistä käytäntöä että keinovalohaloista voi tehdä piirrokset A-lomakkeen toiselle puolelle mutta ruudukkoon niitä ei raksattaisi. Vähänkin kovemman keinovalonäytelmän raportointi muodossa tai toisessa on jopa äärettömän suositeltavaa, ja kidenäytteet "mielenkiintoisista" keinovalohaloista ovat ainakin omasta mielestäni miltei yhtä arvokkaita kuin vastaavista luonnonmukaisella valonlähteellä. Siis joskus keinovalohalot voivat olla todella arvossaan.

Myös keinovaloprojektia ehdoteltiin. Tähän vastaan, kuten mieltä jo Helsingin porukan arvattiin olevan, että mammuttimainen kevätprojekti on jo siinä määrin työläs, että paukut ei riitä. Mutta olisiko Oulun porukka esimerkiksi viime talvena innokas vetämään sellaisen!?

  "Matematiikan lauseet ovat ikuisia satunnaisuuksia"

  • Aristoteles -