Kirjoittajan mukaan: Teemu Ohman (tohman_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 30.03.2005

Moi porukat.

On Fri, 25 Mar 2005, Veikko Makela wrote:

> Itse kaipaisin sellaista valoilmiöiden perustietoartikkelia,
> jossa voisi selittää havainnollisesti ja hyvin yksinkertaista
> fysiikkaa käyttäen erilaisten valoilmiöinden, mm. halojen syntyä
> taivaalla. Ei liian raskasta, vaan jotakin helposti sulatetta-
> vaa. Toki kuvitusta tarvitaan.

Itselläni on ollut samanlainen kaipaus jo vuosia. Perusteellista, mutta ei liian raskasta, eli jotain suunnilleen hannukarttusmaista rautalanganvääntöä, ja siihen havainnollinen & kaunis kuvitus. Halo- ja ilmakehäjaostoissahan kyllä ainakin henkisiä resursseja moiseen on vaikka kuinka. Ja tuollainen voisi hyvinkin toimia, jos positiivisesti ajatellaan, oivana värväystemppuna. Itse ainakin alan olla ihan oikeasti huolissani jaoston ukkoutumisesta. Samat "vanhat" jääräthän täälläkin enimmäkseen ovat äänessä. Taitaa huhtikuukin jäädä ilman suurempaa huomiota?

> Joitakin valoilmiöt ja ns. meteorologiaosasto riepoo, mutta
> uskoisin T+a:kin lukijakunnassa ollevan paljon niitä, jotka
> eivät tee eroa sille, onko taivaalla näkyvät ilmiöt meidän
> ilmakehässämme vai sen ulkopuolella.

Vaikka ns. usko ihmiseen on useimmiten asiassa kuin asiassa koetuksella, tuntuu tolkun väkeä kuitenkin yleensä olevan yllättävänkin paljon. Kapeakatseisimmista vain tahtoo yleensä lähteä kovin ääni.

On Tue, 29 Mar 2005 aki.saarela_at_teliasonera.com wrote:

> [...]
> kiinnostuneita vain yhdestä ilmiöluokasta ignoroiden muut. Tokihan
> meillä on prioriteettimme, kuten myrskyheeboilla ukkosemme ja tornadomme,
> mutta itse en jätä väliin yhtäkään mahdollisuutta bongata myös haloja
> tai tiirata avaruuden kohteita. Tieteellinen kiinnostus on kuitenkin
> jossain määrin yhteinen nimittäjä kaikille ilmiöluokille? T+a on
> tunnettu taidokkaana ja visuaalisena lehtenä, jonka sivuilta kuolaan
> halokuvia siinä missä Hubble-heritageja:kin... jos olisi pakko pitäytyä
> esim. jossain UM kaltaisessa mustavalko/piirros-vastineessa, alkaisi

Vaikka tietysti pitäisi välttää "olen samaa mieltä" -hymistelyjä vailla sen suurempaa uutta sisältöä, semminkin kun olen jo siihen syyllistynyt, koen sisäistä pakkoa sanoa, että enpä ole pitkään aikaan ilahtunut mistään listan kommentista niinkuin tästä.

> uutta "H+t, Halot ja taivas" -lehteä :) Ilmoittaudun heti
> ennakko-tilaajaksi...

Tästä tuli mieleeni, että vaikka se nettihalolehti onkin toistaiseksi vain kaukaista(?) utopiaa, niin vähän lähemmäksihän se utopia tulisi jos sinne ottaisi muun ilmakehän valoilmiötouhun mukaan, sillä rajauksella kuin se valoilmiöjaostossa nykyään on. Myönnetään, että eihän se tavallaan niin tyylikästä olisikaan.

Ja ettei tämä menisi ihan paperinmakuiseksi höpinäksi, on syytä todeta, että Oulun halokevääseen tuli eilen tiistaina vähän laatuakin mukaan, kun hiukan erikoisesti täysin laatattomassa heikohkosti orientoituneiden pylväiden näytelmässä oli mukana erittäin himmeä Parry lähinnä ylläs-hehkua rajaamassa.

        Teemu