Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 07.12.2004

On Sat, 4 Dec 2004, Marko Riikonen wrote:

> Halokiteiden aerodynamiikasta tiedetään perin vähän. Yläpilvikorkeuden
> tuulella on huomattu olevan selvä yhteys halonäytelmän laatuun. Aina on
> perinteisesti odotettu hitaasti lähestyvää lämmintä rintamaa. Kovat
> näytelmät näkyy aina hitaassa kamassa, eli siis tilanteessa jolloin
> ylhäällä ei tuule niin hirveän kovaa.

Tämä saattaa liittyä myös kiteiden kehityshistoriaan, eli hitaassa systeemissä kiteillä on enemmän aikaa kehittyä tms. Itse asiassa voisi kuvitella että parhaimman laatuisia kiteitä saa jos kiteet saavat kasvaa hitaasti pitkän ajan kuluessa. Jokainen hidas systeemi ei kuitenkaan tarkoittaisi hyviä kiteitä.

Joka tapauksessa kiteiden muodot eivät riipu pelkästään senhetkisistä olosuhteista vaan myös historia vaikuttaa. Jääkiteet ovat nimittäin hyvin harvoin termodynaamisessa tasapainossa ympäristönsä kanssa. Pienetkin kosteuden tai lämpötilan muutokset vaikuttavat siihen mihin kohtiin kidettä molekyylit tahtovat härmistyä ja mistä sublimoituvat. Näin ollen voimakkaasti vaihtelevien olosuhteiden luulisi johtavan varsin epämääräisiin muotoihin. Jos taas kosteutta on tarjolla paljon, käy luultavasti niin että pieniä kiteitä muodostuu hyvin paljon ja nämä sitten törmäilevät keskenään ja isompien kiteiden kanssa ja saadaan niitä kökköjä kiteitä mitä etelämpänä tunnutaan usein havaitsevan.

Toisaalta tämä on kaikki spekulaatiota, en muista ikinä lukeneeni mitään nimenomaan kiteen kasvuhistoriaan liittyvää artikkelia. Ehdotin joskus laitoksella että joku voisi gradussaan tutkia sitä minkälaiset meteorologiset olosuhteet ovat johtaneet erinäisiin laaja-alaisiin supernäytelmiin joita on havaittu ja katsoa josko sieltä löytyisi yhtäläisyyksiä (jos löytyisi, saattaisi olla mahdollista tehdä haloennusteita!). Ehkä tämä graduaihe on jopa kirjattu jonnekin, mutta ei ole ainakaan kiinnostuneita tekijöitä ilmaantunut. Nykyään kun on tarjolla niin paljon maksettujakin graduaiheita, aika harva haluaa tutkia jotakin mistä ei makseta...

Toisaalta mainintasi siitä että hyvät halot tuntuvat liittyvän tietynlaisiin systeemeihin viittaisi vahvasti siihen että jotakin voisi löytyä...

> Toisaalta jääsumussa Etelänavalla ja Resolutessa tuuli tuntuu olevan
> hyväksi. Etelänavalla parhaat pylväs näytelmät oli sellasessa 5 m/s
> tuulessa muistaakseni. Resolutessa paras laattanäytelmä näkyi 10-12 m/s
> tuulessa. Sumupilvet muuttui jääkiteiksi kolmen tunnin ajan ja me
> seurattiin näytelmää kukkulan laella se koko aika. Siellä oli luultavimmin
> vieläkin tuulisempaa kuin sääasemalla mistä tuo arvo tuli. Pakkasta oli -20
> C, tuiki vilposa ilma siis.

Pinnan lähellä tuulella on monenlaista vaikutusta. Se aiheuttaa turbulenssia, jolloin pinnan lähellä olevien ilmakerroksien lämpötila- ja kosteuserot tasaantuvat. Sulan maan aikaan tämä lisää haihtumista, lumisen maan aikaan vaikutus lienee paljon vähäisempi koska haihtumiseen tarvittavaa energiaa on tarjolla vähemmän. Tasaantuneet lämpötilaerot mm. purkavat inversion pinnan läheltä ja tuulisella säällä ei yleensä mitatakaan mitään ennätyspakkasia. Toisaalta tuntuisi että turbulenssi aiheuttaisi enemmän satunnaisorientaatiota kiteisiin, mutta toisaalta jos pintainversio on riittävän vahva, turbulenssia ei ehkä välttämättä paljon synny. Noissa kuivissa oloissa (Resolute, Etelämanner) voi myös ehkä olla niin että pinnalta tuleva kosteus on kuitenkin tärkeä kosteuden lähde. Yleensä kuitenkin tuuleen liittyvä sekoittuminen laskee suhteellisen kosteuden kyllästyspisteen alapuolelle jolloin sumupilvi hälvenee (ainakin jos on kyse säteilysumusta eli on syntynyt paikalliseen kylmän ilman pooliin), mutta ehkä tietyissä olosuhteissa tilanne olisi toisinpäin. Paha sanoa pelkästään ajatuskokeiden perusteella.

Ps. päätin sitten kuitenkin konsultoida itseäni viisaampia (Jouni Räisänen) ja keksimme selityksen sitten saman tien. Jos tuulee, alakerroksen ilma sekoittuu. Paineen lasku ylöspäin johtaa siihen että ilma jäähtyy (adiabaattisesti) noustessaan ylöspäin, jolloin suhteellinen kosteus nousee ylös mentäessä. Näin ollen tällaisessa tilanteessa helposti käy niin että pinnassa on kirkasta ja hyvin sekoittuneen kerroksen yläosaan muodostuu sumupilvikerros. Jos taas ei tuule, lämpötila laskee alaspäin ennenkaikkea pinnan säteilyjäähtymiseen  liittyen (pintainversio) ja kosteus härmistyy suoraan pintaan (mikä on helpompaa kuin nukleaatio kiteiksi).

University of Helsinki
Department of Physical Sciences
P.O. Box 64
FIN-00014 University of Helsinki