Kirjoittajan mukaan: Marko Pekkola (marko.pekkola_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 23.11.2004

Olli Haukkovaara wrote:

> Arto - olet itse mukana Tähtihälyssä, miksi et laittanut hälytystä?
> Jos oli niin kiire, ettei voinut yhtä tekstiviestä naputella, niin
> miksi et soittanut jollekin muulle joka olisi tehnyt hälytyksen?
>
> Ja Pekkolakin olisi voinut harkita tiedon välittämistä eteenpäin...

Arto kertoi että ilmiö on Himoksella ja on lumitykin aiheuttama. Siinä on ihan turha miettiä että miten monen kilometrin alueella ilmiö näkyy. Edes kymmenistä kilometreistä ei olisi ollut hyötyä tod.näk. kenellekään   keski-Suomessa asuvalle hälyringin jäsenelle.

Tällaiset lumitykkijääsumuhalot ovat niin paikallisia ettei hälyttämisessä ole mielestäni mitään mieltä.

Silti kannoin korteni kekoon soittamalla nyt kuitenkin Riikoselle ja Moilaselle. Kumpikaan ei paraikaa nähnyt mitään erikoista taivaalla (Oulu / helsinki) eikä Moilanen vetäjänä ollut tietoinen samanaikaisesti näkyvistä muista kovista näytelmistä (olisi varmasti maininnut jos olisi ollut). Jos ilmiö olisi ollutkin laajoilla alueilla oleva sääolosuhde (himoksen tykistä riippumaton) niin varmaan olisi lopputulos ollut toinen.

 > Onko tähtihälyn halohälytys täysin tarpeeton, kun kaikki parhaat
 > näytelmät noin lintubongaritermein sanottuna pimitetään ???

Yleensä halojen hälytys liittynee tähtihälyssä joko 1. yläpilvihaloihin (usein hyvin laaja-alaisia) tai 2. sellaiseen jääsumukeliin joka ei ole paikallisesti aiheutunut ja siis hyvin paikallisesti näkyvä.

Marko