Kirjoittajan mukaan: Ville Heimonen (ville.heimonen_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 27.03.2003

> [...]
>paremmat tulokset.

>Kun ei haluta esteettisen kaunista kuvaa, vaan pyritään korostamaan
>kuvasta himmeitä piirteitä, on käytetty emboss-suodatinta.
>Ensin kuvaa terävöitetään unsharp mask -suodattimella, mahdollisesti
>muutetaan kuva mustavalkoiseksi ja sitten ajetaan emboss-suodin.
>Riippuen mitä ja mistä paikasta kuvaa jotain etsitään voidaan
>vaihdella suotimen kulmaparametria.
>
>Ymmärsin että Sillanpää ja Riikonen olivat keksineet uuden menetelmän,
>joka kai perustui kuvien yhdistelemiseen. Näin saatiin julkaisua

Eräs järjestely miten kuvia voisi parantaa olisi esimerkiksi seuraava:

1) kuvasta kopio uudeksi tasoksi
2) ylemmälle tasolle kuvan terävöitys un-sharp mask:illa
3) ylemmästä mustavalkoinen
4) ylempään käsittely emboss-suotimella
5) tasojen yhdistäminen sopivalla menetelmällä

   (peitto prosenttia pienemmäksi, toimintatapana esim. yhteenlasku tai vähennys )

ed. käytän itse kuvankäsittely softana gimp:iä, joten nimet ja toiminnot saattavat poiketa muista.