Kirjoittajan mukaan: Marko Pekkola (jmpekkol_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 23.05.2002

Hei väki! Ei oo totta. En oo eläessäni lukenut kuin varmaan korkeintaan 5 halomailia (viimeisten 21 vuoden aikana) jotka on tehneet yhtä dynamiittivaikutuksen kuin tää Jarmon alla oleva. Huh huh. Ei mieletöntä. Sitä että ellipsit tosiaan olis tunnistettavissa erillisiksi haloiksi (ihan niin kuin ne filosofian kautta väistämättä ovatkin, eri asia sitten OVATKO NE TUNNISTETTAVISSA) ihan käytännön tasolla olenkin toivonut vasta vuodesta 1987 alkaen. Kävimme tästä mm. Sillanpään kanssa useita väittelyitä aikoinaan.

Tää on ihan mieletöntä tavaraa. Jos ellipsit aukeaa nyt (aivan oikein niin kuin niiden pitäisi, kauniin ilmiömäisesti) yksittäisinä 'oikeina' haloina tarkasteltavaksi niin se meinaa vaikka mitä ihan käsittämätöntä voittoa FHONille eli sille ainoalle havaintoverkolle maailmassa jolla on käytännöllisesti katsoen kaikki ensimmäisinä julkaistut, tunnistettavat, mitattavat valokuvat.

Siitä seuraa suoraan se että meillä on 1-x suomalaista uutta uuden halon löytäjää (sellaiset about seitsemäntoista huutomerkkiä). Jos Jarmo on myös oikeassa, niin kuin varmaan on, niin itse Hissinkiä ei ole havaittu, mutta Schlesinger lienee - varmaankin - valokuvattu ensimmäisen kerran suomalaisten toimesta (eri asia sitten mikä se niistä ekoista valokuvista oli, jonka Jarmo varmaan jo tietää). Ja sitten ne loput... Ei pyhä jumala, siellä on uusia - sekä eurooppalaisen tradition että ellipsien oman tradition mukaan - suomalaisten haloja taivaalla IHAN KIRJAIMELLISESTI.

Marko

Marko Pekkola
Tahdet ja avaruus -journal
Ursa astronomical association