Kirjoittajan mukaan: Jarmo Moilanen (jarmom_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 23.01.2002

Niinpä. Täytyy korjata tuota repliikkiäni hiukan, sillä NE OLIVAT KIRKKAIMMAT mitä olen koskaan nähnyt ! En ainakaan asiaa mietiessäni saanut mieleeni yhtään noiden veroisia sivuaurinkoja vuosien varrelta. Voi tosin olla, että unohdan nyt jonkin näytelmän eikä niitä ole muutenkaan helppo vertailla, mutta ei kyllä yksikään noiden ylitse pääse.

Totesin toisen saurin ollessa sähköpylvään takana, etten ole ennen nähnyt sivuauringon saavan aikaan ns. "ylisäteily" -ilmiötä. Ilmiö saa aikaan mm. sen, että kuunsirpin valaistu osa näyttää suuremmalta kuin varjoon jäävä osa. Toisin sanoen saurin kirkkaimman osan kohdalla sen edessä ollut sähköpylväs näytti selvästi kapeammalta kuin sen ylä- ja alapuolella, vaikka pylväs varmasti oli aika tasapaksu. Nuo saurit olivat parhaimmillaan hyvin samankaltaiset "puhkipalaneet kolmiot" häntineen kuin eräissä Saskatoonin kuvissa (tosin kuvia on huono verrata visuaalihavaintoihin). Välillä nuo saurit venyivät pystysuunnassa värikkäiksi pylväiksi. Lopulta, kaksi ja puoli tuntia alun jälkeen, horisontissa näkyi vielä upeat tulipunaiset saurit Auringon laskiessa komean pilarin kera.

Ja siellä OLI punaista väriä noin 46 asteen päässä Auringosta sivulle. Välillä väri näytti pätkältä 46 rengasta (noin 2-3° hr:n tason yläpuolelta sen alapuolelle lähelle horisonttia kun Aurinko oli maksimissaan noin 6° korkeudella), selvimmillään ja kirkkaimmillaan punainen väri oli selvän kolmiomaisen kirkastuman eturaunassa. Tuo kolmiomainen kirkastuma näkyi hr:n tasossa taustalla ollutta tummempaa pilvimassaa vasten. Paha mennä sanomaan mitä tuo punainen loppujen lopuksi oli (46 rengas, 46 sivuvia vai ...) ja tuskin kuvatkaan auttavat (hyvä jos se himmeänä ilmiönä näkyy filmillä ensinnäkään). Tässä jotain seikkoja kuitenkin: En saanut 22°/46° renkaasta tai sivuavista koko aikana mitään varmaa havaintoa (lukuunottamatta alussa korkealla pilvissä hetken näkynyttä diffuusia 22° rengasta). Vaikka ensimmäisessä havaintosessiossa oli varsin komea zyk pitkään, ei silloinkaan näkynyt jälkeäkään 22/46 rengasta/sivuavista. Tosin tuolloinkin näin tuon 46 asteen punaisen rannun hr:n tasolla ja välillä vähän sen alapuolella. Siinä vaiheessa kun tuo ilmiö oli parhaimillaan (kolmiovaihe), suuremmista kiteistä valtaosa oli emäselviä lovilaattoja. Tutkailin niitä auton tuulilasilla johon niitä kuvatessani ehti kertyä jonkin verran. Harmi vain, en lopulta saanut tiheintä kidepilveä kiinni enkä siten saanut kidenäytettäkään. Olin koko ajan harvan kidesateen alla. Miltähän näytelmä olisi näyttänyt tiheimmän kidepilven kohdalla? Täällä Vaalassa on noita teitä vähän turhan harvassa, minun olisi pitänyt ajaa suoraan luoteeseen kidepilven alle, mutta eihän se onnistunut ilman teitä (ajoin halojen perässä lähes 100km jäisiä ja liukkaita teitä pitkin... Tuli ihan Fairbanksin kidejahdit mieleeni... Hullua hommaa 8).

Näytelmän synty vaikutti siltä, että kiteet satoivat alas ohitse lipuvista ja ilmeisesti hajoavista pilvistä.

Toivottavasti edes joku kuva onnistui. Puolitoista rullaa filmiä paloi, joten todennäköisesti jokin kuva on edustuskelpoinen. Mutta eihän kuva koskaan yllä siihen, miltä näytelmä paikanpäältä nähtynä näytti.

Jarmo