Kirjoittajan mukaan: Arto.Oksanen_at_hidden_email_address.net
Päiväyksen mukaan: 28.08.2000

Tervehdys haloilijat!

Itse olin sieniretkellä Jyväskylän luoteispuolella ja näytelmä oli paras näkemäni.

Saldoani: HR (yli 200 astetta, kirkas), 120 SAUR (kirkas), 22YSK (värikäs, HR:lle asti), Parry (selvä ja kirkas), SAUR (värikkäät ja häikäisevän kirkkaat), 22R (heikko), Xn muotoiset kaaret HR:llä auringon vastapuolella (hyvin heikkona), 120 SAURin yläpuolella aurinkoa kohti alaspäin kaartuva kaarenpätkä, lisäksi heikko zyk tai 46YSK.

Kaikki tämä yhdessä ohuessa yläpilvessä, osin sinisellä taivaalla.

Ei ollut tietenkään kameraa mukana, mutta sukulaismieheltä löytyi näytelmän loppuvaiheeseen kamera, jolla saatiin kuvattua tuo 120SAUR ja sen yläpuolinen kaari!

Hälyyttelin Moilasen ja Idin kuvaamaan Jyväskylässä ja Pekkolan Rautalammilta. Tuo Laukaan kaveri soitti myös minulle ja sanoi kuvaavansa ilmiötä.

arto

ps. hyvä havaintovuorokausi jatkui seuraavana yönä komeetan Tempel kuvaamisella sekä yhden kefeidin, yhden kääpiönovan ja yhden röntgennovan fotometrisilla havainnoilla! (Onneksi yläpilvet siis haihtuivat. :)

--
Arto Oksanen
puheenjohtaja

puh: 040-5659438, fax: 014-4157803, sähköposti: arto.oksanen_at_jklsirius.fi
Jyväskylän Sirius ry, Kyllikinkatu 1, 40100 Jyväskylä