Kirjoittajan mukaan: Veikko M{kel{ (pvtmakel_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 06.06.1999

On Sun, 6 Jun 1999, Jarmo Moilanen wrote:

> Toiseksi tämä lista on nyt syytä taas palauttaa normaalitilaan eli aivan
> kaikkia kakskakkoshavaintoja ei tarvinne huudella listan välityksellä.

Sen verran voisi lieventää, että nyt lähiviikkoina voitte vielä raportoida ilmoittamattomat toukokuun havainnot listalla, jotta saan ne lähiaikoina kirjoitettua verkkoon.

Mutta sen jälkeen voitaisiin siirtyä käytäntöön, että vain B-lomaketasoiset jutut voidaan raportoida täällä sekä jos on jotain erityisen mielenkiintoista näkynyt. Pahimpaan mailiruuhka-aikaan tuli jo vähän napinaa liian sähköpostista.

Tavanomaisempien juttujen pikaraportointiin on kehittyeillä WWWpohjainen  systeemi.

> [...]
> paperiseen formaattiin ja nimenomaan piirroksen kera jos kuvia ei ole
> näytettäväksi. Ja jos kuvia on niin mielelläni ne näkisin. Varsinkin
> tapauksista joista ainoa tieto joka vetäjälle saapuu on listaus sähköpostissa
> kaikenlaisista kivoista B-lomakehaloista saa minut näkemään jonkinsävyistä
> punaista. Tuollainen havainto on lähes arvoton, ei se tietenkään täysin
> arvoton ole mutta pelkästä sanallisesta havainnosta ei pysty tekemään juuri
> mitään tarkempaa tulkintaa. Eli toivoisin jonkinasteista skarppausta asiassa
> ja muistakaa että kesälläkin näkyy haloja.

Minä kannatan edelleen aikoinaan, taisi olla Uuraisten Cygnuksella 1989, kehitettyä raportointisysteemiä, jossa A-lomakehavainnoissakin tehdään piirrokset kaikista. Minusta se on toiminut hyvin ja eikä ole liian työlästä. Tämän vuoksi raportointia ei voi ainakaan nykyvälineillä vielä tehdä helposti sähköisesti välitettäväksi. Titeokonefriikit voivat esittää vastaväitteitä, mutta nyt puhutaan tavallisesta perusjaostolaisesta, jolla ei ole skannereita sun muita hienouksia.

Jaoston sivuille tehdyt PDF-muotoiset lomakkeet on tarkoitettu tulostettaviksi ja postitettaviksi piirroksineen jasotoon. Sen verran niissä on asiaa helpotettu, että lomakkeet pystyy täyttämään tietokoneella eli avuksi niille, jotka tuskailevat omien käsinkirjoitettujen harakanvarpaiden  kanssa :-)

-VeikkoM-