» To the end of the list/message

From: Pekka Savolainen (pekka.savolainen_at_hidden_email_address.net)
Date: 12/17/2003

Jotta buumia pukkaa...

Lainaan tähän ketjunpätkän tekokuut-listalta.

jouluja itse kullekin, Petteri Punakuonon erottaa lennokista siitä, että Petterillä on punainen lyhty etupäässä...;-

pekka s

Jarmo Moilanen wrote:

 Kuka näki äsken (n. 7.25) MTV3:n jutun oudosta valoilmiöstä...

Meteori kattia kanssa. Avaruustekniikan professori Väinö Kelhä VTT:ltä voisi pysyä maanpinnalla. Se oli auringon valon valoiseman lentokoneen pakokaasuvana... Noita näkee aina silloin tällöin.

Jarmo

Melko tarkkaan vuosi sitten käytiin sfnet.harrastus.astronomiassa pitkä keskustelu lentokoneiden tiivistymisjuovien (ei "pakokaasujen") aiheuttamista oudoista ilmiöistä. Olisikohan taas joku buumi tulossa? Varsinkin MTV3:n ystävällisellä avustuksella...

Lentokoneesta voi syntyä hyvinkin dramaattinen ilmiö satojen kilometrien päästä. Tiivitymisjuova on otollisissa oloissa todella huomiotaherättävän värikäs ja kirkas ja koneen rakenteista voi syntyä yllättävän kirkkaita heijastuksia. Esimerkkinä tästä
http://www.kolumbus.fi/jimenez/photos/misc/ACDB242.jpg

Jari

Vanat