Miksi Kalevala kertoo Kaalin Kraatterista?

2021.

Kaalin meteoriitti antaa Kalevalan runoille aikataulua ja lisää näin
Kalevalan merkitystä.

Miksi Kalevala kertoo meteoriitin putoamisesta?

Kalevalassa kerrotaan valon putoamisesta taivaalta ja sen aiheuttamasta katastrofista.
Ei taivaasta putoa näin muuta valoa kuin meteoriitti. Salama ei putoa, se iskee salaman nopeasti.

Miksi juuri Kaalin meteoriitti?

Tieto on tullut suomalaiseen tarustoon, eikä suomesta löydy sellaista
meteoriittikraatteria, joka sopisi tähän. Kaikki sellaiset Suomen kraatterit
ovat syntyneet miljoonia vuosia sitten, ei Suomessa ollut ihmisiä silloin.
Ympäristössä Kaalin kraatteri on ainoa, joka sopii tähän.
Ajan puolesta Kaalin ja Illumetsan kraatterit sopivat, mutta Illumetsa on liian
vanha eikä siellä ole todettu asutusta kuten Kaalilla. Saarenmaan
eteläkärjessä asui liiviläisiä, joiden kieli on hyvin lähellä suomenkieltä.
Myöhemmin liiviläisiä muutti pohjoisemmaksi, mm. Muhulle, jossa Lönroth
kävi keräämäsä aineistoa, mutta liiviläisiä kulkeutui paljon myös Suomeen,
mikä näkyy suomenkielen kehityksestä ja paikannimistä.
Kalevala mainitsee moneen kertaan luvun yhdeksän ja kraattereita on yhdeksän.
Muutenkin Kalevalan kertomus sopii juuri Kaalin meteoriittiin ja kraatteriin.
Kaalille ei löydy vaihtoehtoa.

Miksi Pohjolan emäntä ja Pohjan akka olivat eri asioita.

Pohjan akka ja Pohjolan emäntä sekoitetaan usein keskenään. Pohjanakka sieppasi
Auringon ja Kuun; ei ihminen sitä voi tehdä, mutta Maaemon kaltainen kuviteltu
olento voi tehdä mitä vaan. Pohjolan emäntä sensijaan toimi ihmisen tavoin.

Miksi meteoriitti tappoi vauvan, mutta ei äitiä.

Kalevala kertoo että äiti imetti lastaan, mutta kun meteoriitti tuli, menehtyi vauva,
mutta äiti selvisi.
Kerrotaan myös, että se rikkoi tyttäriltä rinnat, neitosilta nännit näppi, ja
turmeli pojilta polvet, mikä viittaa UV-säteilyyn.
Aurinko säteilee voimakkaasti UV-säteitä, mutta meitä suojelee ilman otsonikerros.
Kun meteoriitti meni hehkuen ohi ei otsonia riittänyt tarpeeksi väliin.
Alastoman vauvan iho paloi liian suurelta alueelta.

Miksi Sampo oli raha tai yleensä vaihdon väline.

Se, että 3200 vuotta sitten olisi tehty kone, jota ei vieläkään pystytä tekemään on harhakäsitys.
Ilmeistä oli, että ihmiset kuvittelivat, että taivasta kannattava sammas tai oliko se
sampo hajosi ja Aurinko ja Kuu putosivat maahan. Ehkä koko taivas putosi ja
taivaan pohjasta tuli pääkraatteri. Todisteena tästä oli sammon rautaiset kappaleet ja murut.
Toisaalta Pohjan-akka sieppasi Auringon ja Kuun. Käsityksiä oli ilmeisesti useita.
Hajonneen sammon palasista tuli "sammon murusia" jotka olivat arvokasta vaihtotavaraa.
Kraatterin alueesta kuitenkin alettiin käyttää nimitystä "Pohjola". Ehkä ajateltiin, että
taivaan pohja putosi sinne.

Miksi on syytä olettaa, että Väinämöinen ja Ilmarinen
asuivat Saarenmaan eteläosassa ja Kaali oli Pohjola.

Meteoriitti tuli koillisen tai pohjoisen suunnasta. Se aiheutti kuivassa metsässä metsäpalon.
Väinämöisen ja Ilmarisen kertomuksessa ei mainittu savua, eikä paloa, mutta he puhuvat pohjolasta.
Pohjoinen tai pohjola on aina ollut siellä, missä on taivaan pohja eli joka on nykyisin lähellä pohjantähteä.
(Silloin ei pohjantähti ollut napatähti.)
Jos he lähtivät kohti pohjoista, heidän täytyi asua etelässä

He sanoivat "Merimiehiä olemme"; Salmessa salmi katkaisee saaren ja se on paras paikka säilyttää veneitä.
Väin, salmi ja suvanto merkitsevät samaa. Väinämöistä on myös kutsuttu suvantolaiseksi.
Väinämöinen on ehkä kotitalon nimi. Väin on virossa salmi ja möine voisi olla samaa pohjaa kuin
vironkielessä möisa ja suomessa moisio. Se olisi siis Salmen kartano.

Voisiko Kalevalassa monesti mainittu saari olla
Saarenmaan eteläosan Saari?

Kalevalassa puhutaan mm. saaren neidoista. Tähän kokonaisuuteen sopisi hyvin, että sillä tarkoitettiin
Saarenmaan eteläpuolisinta osaa eli Sääreä, 3200 vuotta sitten se oli selvästi erillinen saari.
Johdantosivulle