Jyväskylän Sirius ry       Valikkoon
Tunnus: Salasana:
Hae sivustolta:
Sirius > Havainto-ohjelmat >

Eksoplaneetat

Eksoplaneetat ovat toisia tähtiä kiertäviä planeettoja. Niitä voidaan havaita spektroskooppisesti mittaamalla planeettojen heiluttaessa tähtiä keskinäisen painopisteen ympäri. Menetelmä vaatii äärimmäistä tarkkuutta ja maailman suurimpia kaukoputkia. Toinen, helpompi, tapa on havaita planeetan ylikulku, jolloin planeetta aiheuttaa tähden himmenemisen. Tällaisen ylikulun voi havaita harrastajalaitteillakin. Maailman ensimmäinen harrastajahavainto tällaisesta eksoplaneetan ylikulusta tehtiin Nyrölän observatoriossa syyskuussa vuonna 2000.

Lisätietoa havainnosta:http://www.jklsirius.fi/HD209458/HD209458.html

Havaintomme innostamana NASAn ja Kalifornian yliopiston tutkijat perustivathttp://www.transitsearch.org -havainto-ohjelman harrastajille. Sen puitteissa etsitään vastaavia ylikulkuja muilta eksoplaneettoja omaavita tähdiltä. Siriuslaiset ovat havainneet tuon ensimmäisen ylikulun lisäksi tähteä HD68998, mutta siltä ei ylikulkua havaittu. Vain muutama prosentti eksoplaneetoista kiertää sellaisilla radoilla että ylikulku tapahtuu.

TrES-1

kesällä 2004 löydettiin toinen ylikulkeva eksoplaneetta. Se on Lyyran tähdistössä ja tähden kirkkaus on 11 magnitudia. Se on helpompi kohde harrastajille, sillä samassa kuvakentässä on useita sopivia vertailutähtä eikä tähti ole liian kirkas. TrES-1:n ylikulku onnistuttiin havaitsemaan Nyrölässä Marraskuun 25. päivänä vuonna 2004. Havaitsijana oli Arto Oksanen.