Jyväskylän Sirius ry       Valikkoon
Hae sivustolta:
Sirius > Havainto-ohjelmat >

Asteroidit

Etsintä

Nyrölässä on havaittu asteroideja eli pikkuplaneettoja. Alussa keskityttiin uusien löytämiseen ja löydettiinkin kaksi aiemmin tuntematonta taivaankappaletta: (22978) Nyrölä ja (103422) Laurisirén. Ensimmäinen nimettiin löytäjiensä ehdotuksesta Nyrölän observatorion ja toinen Siriuksen perustajan ja pitäaikaisen sihteerin Lauri Sirénin mukaan.

Asteroidin (22978) Nyrölä löytökuva. Nyrölä on kuvan oikeassa laidassa liikkuva tähti. Himmeämmeämmät liikkuvat pisteet ovat joko tunnettuja aiemmin löydettyjä asteroideja tai kuvassa olevia häiriöitä.
[br]

Asteroidin (103422) Laurisiren löytökuva. Asteroidit on merkitty kuvaan viivoilla. Laurisirénin lisäksi kuvassa on kaksi aiemmin löydettyä pikkuplaneettaa: (75647) 2000 AR59 ja (5970) Ohdohrikouen.
[br]

Nyrölässä löydettyjen asteroidien tiedot:

• (22978) Nyrölä

• (103422) Laurisirén

• Mielenkiintoisia asteroideja on myös havaittu, mm. potentiaalisesti Maata uhkaavia NEO-asteroideja niiden tehdessä lähiohituksia maapallosta. Merkittäviä ovat myös syksyllä 2003 tehdyt havainnot 60 vuotta kadoksissa oleesta pikkuplaneetta Hermeksestä.

Pikkuplaneettohavaintojen avulla Siriuksen observatoriot ovat saaneet myös viralliset observatoriokoodit. Nyrölän koodi on 174 ja Hankasalmen A91.

Okkultaatiot

Pikkuplaneetat aiheuttavat tähdissä lyhyitä pimennyksiä kulkiessaan niiden editse. Näitä tapahtumia havaitaan ajoittamalla pimentymisen alku- ja loppuhetket. Havaintojen avulla saadaan selville pikkuplaneetan koko ja muoto. Nyrölässä on videokamera ja GPS ajastinlaite, jolla saadaan hyvin tarkkoja mittauksia. Kameran herkkyys riittää noin 12 magnitudin tähdille.

Ennusteita löytyy esimerkiksi seuraavalta web-sivulta:[br]http://www.astrosurf.com/eaon/ />
    Valokäyrähavainnot

Eräs mielenkiintoisimmista havaintoaiheista ovat asteroidien valokäyrät. Valokäyriä kuvataan samalla tapaa kuin muuttuvan tähden valokäyräiä. Eli samaa kohdetta kuvataan 100-400 kertaa yössä ja tietokoneohjelmat tekevät otettujen kuvien perusteella valokäyrät. Helsingin yliopiston tutkijat tutkivat havaintojamme ja muodostavat niiden avulla kolmiuloitteisen kuvan asteroidista.

Valokäyrä kaksoisasteroidista (1089) Tama. Havaittu Nyrölässä 10/11.2.2004.