Kosmisen valon ilta

Suomessa ja monissa muissa Euroopan maissa vietetään lauantaina 31.10.1998 kello 20-22 kosmisen valon iltaa. Silloin yritetään vähentää tarpeetonta valaistusta, jotta ihmisillä olisi mahdollisuus ihailla öistä taivasta. Selkeällä säällä on tilaisuus seurata, miten kirkkaat tähdet ja kaksi näkyvissä olevaa planeettaa, Jupiter ja Saturnus, erottuvat normaalin ja himmenetyn valaistuksen aikana.

Kosmisen valon illan tarkoitus on antaa esimakua siitä, miten eri tavalla taivas näkyy jos valosaastetta vähennetään. Nyt järjestettävässä kokeessa on toiveena, että kunnat sammuttaisivat ne valot, jotka eivät ole välttämättömiä.

Valosaaste aiheuttaa suoranaista haittaa tähtitieteilijöille, jotka joutuvat sijoittamaan havaintolaitteensa yhä syrjäisemmille ja vaikeapääsyisemmille seuduille. Kotipihaltaan havaintoja tekevällä harrastajalla ei tällaista mahdollisuutta ole. Tavallinen ihminen vieraantuu valosaasteen vuoksi yhä enemmän häntä ympäröivästä maailmankaikkeudesta.

Tärkeä tekijä valosaasteen torjumiseksi on valaistuksen oikea kohdistaminen, täsmävalaistus. Kun valo suunnataan maahan, voidaan samalla energiamäärällä valaista suurempi alue. Kosmisen illan yhteydessä 31.10. Suomen tähtitieteelliset seurat viettävät tähtiharrastuspäivää, jonka teemana on valosaaste.

Sirius pitää molempien tähtitorniensa ovia avoinna yleisölle kello 20-24.

Takaisin Siriuksen kotisivulle