Esitelmä Maasta

Kirkkonummen Komeetan esitelmäsarjassa oli vuorossa dosentti Arto Luttinen, jonka aiheena oli Maa - elävä magmaplaneetta. Esitelmä pidettiin 15.1.2013 Kirkkonummen koulukeskuksen auditoriossa.

Esitelmä järjestettiin yhdessä Helsingin yliopiston Avoimen yliopiston kanssa. Esitelmällä oli 70 kuulijaa.

Maapallo on elävä planeetta, todellinen keidas avaruudessa. Monimuotoinen biosfääri, elämän kehä, ja sen kehitys ovat ratkaisevalla tavalla yhteydessä Maan pinnalla ja maankuoren alla tapahtuviin geologisiin ilmiöihin, jotka ovat muokanneet planeettamme pintaa jo yli 4,5 miljardia vuotta. Esitelmässäkerrotaan siitä kuinka luonnon monimuotoisuus kytkeytyy magmaplaneetta Maan geologisiin vaiheisiin.

Arto Luttinen työskentelee geologian yli-intendenttinä Helsingin yliopiston Luonnontieteellisessä keskusmuseossa. Hänen on erikoistunut tulivuoritutkimukseen ja erityisesti magmojen alkuperän selvittämiseen laavakerrostumien kemiallisen koostumuksen avulla. Parhaillaan Luttinen johtaa Afrikan ja Etelämantereen muinaista irtirepeytymistä ja tapahtumaan liittyneeseen magmatismiin kohdistuvaa tutkimusryhmää.

Dosentti Arto Luttisella oli 70 kuulijaa. Kuva Seppo Linnaluoto.