Kokkolan Capella logo 16.11.2001 Merkurius
Etäisyys auringosta: 58 milj. km
Kuita: 0

Uutisia

15.11.2001 Planetaarisen sumun alkuvaiheet

National Science Foundation VLA radioteleskooppia käyttäneet tutkijat ovat löytäneet tähden joka on juuria aloittanut planetaarisen sumun luomisen. Tähti on K3-35 ja se sijaitsee 16 000 valovuoden etäisyydellä.

Tähti näyttäisi siirtyneen planetaarisen sumun luontivaiheeseen vuoden 1984 jälkeen. Ennen luhistumistaan valkoiseksi kääpiöksi tähden ulko-osat laajenevat ja ajautuvat ympäröivään avaruuteen. Tämä jälkeen tähden ydin osat luhistuvat valkoiseksi kääpiöksi ja tähden pintalämpötila kasvaa.

Kuumentunut tähti säteilee voimakkaasti uv-valoa joka rikkoo ympäröivässä pilvessä olevat yhdisteiden kuten veden molekyylit. Tutkijat ovatkin hämmästyneitä siitä että tähden ympärillä on vesihöyrypilvi joka vahvistaa 22 GHz radiotaajuuksia. Vesihöyrypilvi toimii usein vahvistimena ja sitä kutsutaan maseriksi, koska toimintatapa muistuttaa laserin syntymistä. Tähden ympärillä oleva pilvi on donitsin muotoinen ja se on noin kahden Pluton radan etäisyydellä tähdestään. Siihen liittyy kaksi kirkastumaa jotka ovat satakertaisen etäisyyden päässä tähdestä.

Tutkijat ovat erityisen iloisia löydöstä sillä aikaisemmin ei ole havaintoja planetaarisen sumun syntymekanismista. Havaitsemalla syntyvää sumua, saadaan paljon uutta tietoa ja tapahtumaa kuvaavia teorioita voidaan tarkentaa.