Kokkolan Capella logo 3.3.2000 Merkurius
Etäisyys auringosta: 58 milj. km
Kuita: 0

Uutisia

3.3.2000 Pioneer 10 on vielä toiminnassa

NASAn toistaiseksi ehkä pitkäikäisin avaruusluotain on lähettänyt radisignaalin ja osoittanut näin olevansa vielä toiminassa. Radiosignaali saatiin Pioneer 10 luotaimelta joka laukaistiin avaruuteen 28 vuotta sitten maaliskuun 2. vuonna 1972. Tällä hetkellä se on noin 73 AU:n ( 11 000 000 000 km) etäisyydellä ja matkaa 13 km/s kohti Härän tähtikuvion Aldebaran tähteä jonne matkaa on noin 71 valovuotta.

Pioneer 10 on saavuttamassa heliopaussin, aurinkokunnan ja tähtienvälisen avaruuden rajan. Tutkijat olettivat rajan olevan paljon lähempänä mutta aurinkunnasta poistumassa olevat luotaimet ovat osoittaneet sen olevan ainakin kaksinkertaisella etäisyydellä kuin pluton rata.

Pitkä avaruudessa vietetty aika on vaatinut veronsa. Pioneerin sähkön generointi on ehtymässä, sillä sen RTG:n kyky tuottaa sähköä on alentunut huomattavasti. Radiolähetin toimii vain 8 watin teholla ja se alkaa olla kuuluvuutensa rajoilla. Mutta huolimatta toimintojen hiipumisesta, luotain jatkaa matkaansa tähtien välisessä avaruudessa kenties kauan sen jälkeen kun Aurinko on muuttunut valkoiseksi kääpiöksi.

Ensimmäisen tähtensä, Ros 248, Pioneer 10 ohittaa noin yhdeksänkymmenen tuhannen vuoden kuluttua. Luotain etenee noin 1 valovuoden hieman alle 30 000 vuodessa.

Luotaimet maailmankaikkeudessa

Pioneer 10 ei ole ainoa aurinkokunnasta poistuva luotain. Pluton radan ulkopuolella on kolme muutakin luotainta: Pioneer 11 sekä Voyager 1 ja 2, jotka kaikki tulevat vuorollaan poistumaan Auringon vaikutuspiiristä.