Kokkolan Capella logo 7.5.2002 Merkurius
Etäisyys auringosta: 58 milj. km
Kuita: 0

Uutisia

1.5.2002 NASA julkisti Hubblen uudet kuvat

Avaruuskaukoputki Hubble huollettiin viime maaliskuussa tehdyllä lennolla. Huolto oli hyvin perusteellinen ja kaukoputkeen asennettiin mm. uusi kamera Advanced Camera for Surveys (ACS). NASA julkaisi eilen ensimmäistä kertaa tämän kameran ottamia kuvia. Julkistamisen yhteydessä NASAn tutkijat ilmaisivat suuren tyytyväisyytensä kameran ja muiden laitteiden toimintaan ja niiden tuottamiin havaintoihin.

Ensimmäisiksi julkaistuiksi kuviksi NASA oli valinnut näyttäviä kohteita. Ensimmäisenä on kuva kahdesta törmäävästä galaksista jotka tunnetaan nimellä "nuijapää" (Tadpole). Galaksi sijaitsee noin 420 miljoonan valovuoden etäisyydellä. Nimi juontuu galaksien ulkonäöstä, sillä törmäyksen vaikutuksesta toisesta työntyy pitkä tähdistä ja pölystä koostuva pyrstö.

Toinenkin kuva oli otettu galakseista NGC 4676 (The Mice, "Hiiret") jotka olivat törmänneet yhteen noin 160 miljoonaa vuotta sitten. Tietokonesimulaation mukaan galaksit tulevat sulautumaan yhteen. Tutkijat arvioivat, että Linnunrata ja Andromedan galaksi tulevat törmäämään samalla tavoin ja lopulta sulautumaan yhdeksi suureksi galaksiksi. galaksit sijaitsevat 300 miljoonan valovuoden etäisyydellä ja ovat nähtävissä Berenniken hiuksissa. Galakseja kutsutaan Hiiriksi lähinnä sen vuoksi, että yhteensulautuminen on synnyttänyt pölystä, kaasusta ja tähdistä muodostuneet "hännät" kummallekin galaksille. Oikean puoleisen galaksin häntä näkyy suorana lähinnä sen vuoksi, että me katselemme sitä kaareutumisen suunnasta.

Hubble oli ottanut kuvia myös lähempänä sijaitsevista kohteista. Kotkasumussa oleva Kartio sumu NGC 2264 muodostaa hurjan näköisen vuorenhuipun joka muodostuu kylmästä kaasusta ja pölystä. Sumu sijaitsee 2500 valovuoden etäisyydellä Yksisarvisen tähtikuviossa. Syntymässä olevien ja nuorien tähtien voimakas uv-säteily hajottaa sumua ja muutaman miljoonan vuoden kuluessa se on kadonnut kokonaan tähtien väliseen avaruuteen.

Kolmas kuva on M17 Joutsen sumu. Se sijaitsee 5500 valovuoden etäisyydellä Jousimiehen tähdistössä. Sumuun on kätkeytyneenä runsaasti juuri syntyneitä tähtiä ja planeettajärjestelmiä.

ACS:n lisäksi Hubbleen asennettiin NICMOS infrapunakameran jäähdytin. Jäähdytin on toiminut loistavasti ja vuodesta 1998 asti käyttämättömänä ollut kamera toimii jälleen. Toistaiseksi NICMOS kameran kuvia ei julkaistu mutta niitä on odotettavissa kesäkuun alkupuolella, kunhan kameran tarkistukset ja kalibroinnit on tehty.

NASA on tyytyväinen myös uusien aurinkokennojen toimintaan. Ne ovat rakenteellisesti jäykät, hieman painavammat mutta 27 % tehokkaammat kuin aikaisemmat rullattavat kennostot. Jäykän rakenteen vaikutuksesta Hubble pääsi eroon ylimääräisistä tärinöistä joita syntyi joka kerta, kun kaukoputki siirtyi valoon tai varjoon.

Uudistettu sähköjärjestelmän pääkeskuskin on toiminut aivan suunnitellusti. Sähköpääkeskus oli yksi kriittisimmistä vaihdettavista laitteistoista, sillä sitä ei oltu suunniteltu vaihdettavaksi. Vaihto oli työläs mutta onnistui hyvin ja pääkeskus on toiminut suunnitellusti.

Linkki Hubble-teleskoopin uudella ACS-kameralla otettuihin kuviin