Kirjoittajan mukaan: Quna quunkehra (quunkehra_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 30.07.2012

Huomenta, Olipahan yö! Olen parhaillaan lomalla saaressa Kemiön vieressä, hyvä sijainti ajatellen edellisiä öitä. Koko eilisen päivän ilma oli trooppisen kuuma ja kostea. Vastaranta hahmottui harmaan kosteuden takana. Päivällä mietin että nyt riittää kosteutta ukkosia ajatellen. Samoin koko päivän oli fiilis että jos jotain tulee, niin siitä tulee jotain ainutlaatuista. Jossain vaiheessa iltapäivällä iski epävarmuus ja pessimistisyys ja aattelin ettei mitään ole tulossa. Heikolla yhteydellä yritin selailla ennusteita ja tutkia ja aluksi näytti siltä että mahdollisuudet valuisivat liiaksi merelle länteen. Auringonlasku oli upea. Meri oli aivan tyyni ja taivaanranta punainen. Hiljaisuus oli käsinkosketeltavaa. Merellä on harvoin niin seisahtunut tunnelma. Kaikki olikin vähän liian kaunista ja rauhallista. Muistan edellisen vastaavan auringonlaskun täältä kahden vuoden takaa ja seuraava ilta auringonlaskusta päättyikin kovaan ukkoseen ja rakeisiin. Tässä linkissä muutamia kuvia auringonlaskusta: http://quna.kuvat.fi/#/kuvat/Pilvia+ja+saailmioita+2012/Auringonlasku+29.7.2012+Forby/ Vain hetkiä kuvien ottamisen jälkeen alkoi kuulumaan mereltä tauotonta jyrinää, vastaavaa oli edellisenä iltana. Tämä jyrinä vain lähestyi nopeammin. Palasin sisälle katsomaan tutkia ja odottamaan tilanteen kehittymistä. Pian länsipuolelleni Kemiöön olikin syntynyt salamoiva solu. Sitä seurasin mökin terassilta odottaen milloin mereltä, etelästä alkaa välkkyminen näkymään. Ulkona oli vielä hyvin valoisaa. Kauaa ei tarvinnut odottaa kuin eteläinen taivas alkoi välkkymään ja nopeasti salamoimaan. Tuli säkkipimeää. Sitten alkoi välkkeiden valossa pimeydestä hahmottumaan vyöry. Tyyni ilma muuttui nopeasti koviksi puuskiksi ja sateeksi. Oli pakko sulkea terassin isot ikkunat. Salamointi oli todella aktiivista. Ukkonen tuli suoraan päälle. Täällä merellä se tuntuu niin erilaiselta kuin kotona Espoossa. Jokainen jyrähdys vaikutti siltä kuin kallio mökin alla olisi räjähtänyt. Salamat löivät lähelle, osa hajoten kipinöiksi. Pulssi oli korkea, eikä mökissä kukaan saanut unta. Otin kaikkien aikojen ensimmäiset salamakuvani terassin ikkunan takaa. Näkyvyys heikkeni kun jouduin sulkemaan terassin lasit ja suojautumaan, uloskaan ei ollut asiaa. Täällä parit salamat: http://quna.kuvat.fi/#/kuvat/Pilvia+ja+saailmioita+2012/Settia+29.-30.7.2012+Forby/ Tilanne helpotti hetkeksi, välähdykset valaisivat maisemaa ja näin vastarannalla matalalla lipuvia repaleisia pilviä. Sitten se alkoi uudelleen, kovempana. Salamat valaisivat puuskissa hurjasti heiluvia rannan mäntyjä ja ilma oli sateesta harmaa. Ympäristö katosi villeihin välähdyksiin. Salamakanavia ei enää erottanut, taivas välähteli sokaisevan valkoisena. Siinä se oli, ainutlaatuista niin kuin päivällä ajattelin. Tilanne jatkui sellaisena hetken, ajasta ei tietoa. Jouduin perääntymään terassilta sisälle, mutta jätin pokkarin kuvaamaan videota terassin ikkunalle. Yritin sisältä ikkunan takaa laskea salamointia, se oli mahdotonta... Välähtely oli jatkuvaa. Sitten ukkosen jyrinä alkoi vaimenemaan, välähtelyn jatkuessa aktiivisena. Tilanne alkoi rauhottumaan ja kun jyrinät vaimenivat, oli aika mennä nukkumaan. Vielä sängystä katselin taivaanrannasta kantautuvia välähdyksiä... Kesän parasta settiä Förbyssä :) Terkuin Ria Susanna Lintumäki-Kuosmanen  > Date: Mon, 30 Jul 2012 10:06:23 +0300