Kirjoittajan mukaan: Panu Lahtinen (pnuu_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 18.05.2012

On Fri, May 18, 2012 at 05:53:17PM +0300, Veikko Mäkelä wrote:

> Biltzortung-antennit toimivat kaikki yhteisverkossa ja paikantimien
> määrä vaikuttaa tarkuuteen.

Blitzortung, ei Biltz- ;-)

Tosiaan, järjestelmä perustuu suureen määrään edullisia (< 200 e) paikanninyksiköitä, joiden vastaanottamista signaaleista ja niiden saapumisaikojen eroista muodostetaan paikannus. Yhteen paikannuksen tarvitaan vähintään neljän yksikön havainto samasta tapahtumasta, joten lähialueiden häiriöt (telkkari, valokatkaisimet, jne.) suodattuvat automaattisesti pois.

> Jaostollekin on tulossa oma BO-ilmaisin Orimattilan Artjärvelle, eli
> sekin on mukana täydentämässä verkkoa.

Tämä "himmeli" käydään asentamassa huomenna. Laitan jossain vaiheessa jaoston sivuille näkyviin alueellisia karttoja paikannuksista, samaan tyyliin kuin omilla sivuillani [1] on Suomesta ja Suomen eteläosasta. Tarkoitus olisi tehdä vastaavat leikkaukset koko Suomen alueelle.

[1] http://www.puuppa.org/~pnuu/salama/

Suomessa on nyt toiminnassa noin 20 paikanninyksikköä Kotka - Hankasalmi - Oulu -linjan länsipuolelle keskittyneenä. Toivottavasti tämän alueen ulkopuolelle saadaan vielä lisää paikanninyksiköitä tehostamaan paikannuksia myös itä- ja pohjois-Suomessa. Kesäkuun alussa pääsen asentamaan toisen oman yksikköni Ivaloon vanhempieni luo, mutta nähtäväksi jää kuinka paljon siitä on hyötyä kattavuuteen, kun muut yksiköt ovat lähimmilläänkin noin 500 km päässä. Suositeltu välimatka paikanninyksiköiden välillä on noin 50 - 250 km.

Lisätietoja esimerkiksi Blitzortungin sivuilta, erityisesti täältä:

http://www.blitzortung.org/Webpages/index.php?lang=en&page=2

Tuossa ensimmäisessä linkitetyssä PDF-tiedostossa on mm. selostus järjestelmän toiminnasta, osalista ja kokoamisohjeet.

(tuossa kuvien alla on myöskin lomake, jonka avulla voi pyytää tämänhetkisen hinta-arvion rakennussarjasta ;-)

Paikanninyksikkö saapuu osina, ja vaatii siis vähän viitseliäisyyttä toimintakuntoon saattamiseksi. Vaikeaa kokoaminen ei ole, tarvitsee vain yleismittarin, kolvin, tinaa, pihdit ja sen että malttaa seurata ohjeita. Itse sain kolvattu kasaan kahden yksikön piirikortit (2 kortti/yksikkö) yhden illan aikana, lisäksi vielä kotelointi ja vähän muuta pientä hienosäätöä.

Panu

--
Panu
"You haven't really been anywhere until you've got back home",