Kirjoittajan mukaan: Immo Ruonala (imm0_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 11.08.2011

Hei,

Minä päätin lähteä kokeilemaan onneani havaita etäistä salamointia tuttuun havaintopaikkaani Lempäälän Mattilan kylän lintutorniin. Torni on korkean mäen päällä ja nousee siellä vielä reippaasti puiden yläpuolelle. Kolme tuntia meni todella nopeasti satunnaista välkettä ihaillessa, tähdenlentoja bongatessa, kuvatessa sekä muuten vain alkusyksyn pimeästä yöstä nauttien.

Kello yhden jälkeen välke lopahti ja olin jo laittanut kamoja kasaan kun havaitsin välähdyksen itäkaakossa. Välke vilkastui, joten kaivoin kamat uudelleen esille ja aika pian tarttui linkin kuva kennolle. Hyvin "epätieteellisen" laskentani mukaan tuo välähdys on 245-250 km päässä. Etäisyysarvioni perustuu Anjalankosken tutkakuvaan sekä tähdistä laskemaani kuvaussuuntaan. Toki edessänikin on voinut välkkyä, mutta itselläni ei ole sellaista dataa käytössä jolla voisin sen varmistaa. Vielä ennen lähtöäni (kello 2.00) näkyi erittäin heikkoja välähdyksiä pilvissä (ei salamoita), mutta noin 10 astetta idempänä, nuo välähdykset saattoivat olla jo niitä jotka olivat Venäjällä (Koivisto).

https://picasaweb.google.com/immor07/Youkkonen101182011#5639478811314469202

  • MR

--
Myrskybongareiden sdhkvpostilista: myrskybongarit-l@ursa.fi ***