Kirjoittajan mukaan: Ville Heimonen (ville_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 02.06.2011

Moi,

_Mielestäni_ jokainen halukas bongari voi ja saakin perustaa oman blogin; sehän on yksi parhaimmista keinoista jakaa haluamallaan tavalla sekä tarinoita että kuvia ja muuta mediaa myrskyistä. Tämä on siksikin hyvä vaihtoehto, että nykyisin on tarjolla monia todella hyviä, ihan ilmaisiakin, välineitä blogaukseen :) Jotain mainitakseni, WordPress.com, Blogger, Tumblr ja Posterous. WP ja kaksi jälkimmäistä omaavat myös mainiot mobiilisovellukset, iOS ja Android puhelimille, joilta blogailu onnistuu, kännykamerakuvin/-videoin höystettynä vaikka kesken chasen! (ps. blogi voi toimia galleriana, suppeana foorumina, jne. ne joustavat ja luovat paljon mahdollisuuksia)

Mutta, jotta nämä hajallaan olevat blogit saisivat kaikkien kaipaamia lukijoita ja kuvat julkisuutta, niin siihen tarvitaan jokin / jotain keskitettyjä tiedonjakovälineitä. Ja siihen yksi ehdottomasti tärkein on MB-jaoston sivut, jonka lisäksi blogaajien tietysti kannattaisi aina kirjoitella myös listalle, mistä on tullut blogailtua ja sisällyttää linkit itse viesteihin. Samoja linkkejä voi sitten jakaa myös Twitterissä ja Facebooksissa :) (ja mikseipä linkkiä blogiin voisi sisällyttää esim FLC:n joskus tulevaisuudessa aukevaan uuteen linkkikirjastoon ;) )

Mitä tulee Ramin voivotteluun, kun yksi saitti ei ottanut tuulta alleen, niin eipä sitä tuulta alleen sivut ota, jollei niitä mainosta riittävästi. Toisaalta kovin montaa suurta tai keskisuurta, saati edes keskikokoista, sää-sivustoa ei Suomeen mahdu. Yhteistyö olemassa olevien, isompien, saittien kanssa voi monesti olla parempi. Isommilla saiteilla kun kävijäkunta on suht. vakiintunutta ja keräävät muutoinkin väkeä kohtalisen reippaasti. Yhteistyöllä on siis monia hyviä puolia :)

Ja vaikka itse ylläpidänkin FLC:tä (ja sitä kehitämme jatkuvasti vain enemmän väkeä ja muita bongareita kiinnostavaksi paikaksi webissä), niin silti toivon ja haluankin, että tämä lista ja koko mb-jaosto säilyy ja toimii, vielä vuosiakin eteenpäin. Ja olen samaa mieltä Teemun kanssa siitä, että tämä sähköpostilista on se tärkein viestintäväline suomalaisten bongarien keskuudessa ja sellaisena se tulisikin pyrkiä säilyttämään, ei pelkkänä jaoston tiedotuslistana, jollaiseksi se uhkaa hiipua. Itse kannustan, muutamia kertoja kesässä, FLC:llä väkeä liittymään ja kertomaan huikeistakin bongaustarinoistaan tällä listalla, foorumin ohella :)

-Ville

--
Myrskybongareiden sähköpostilista: myrskybongarit-l@ursa.fi ***