Kirjoittajan mukaan: Teemu Mäntynen (teemu_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 19.05.2010

Jouni Raunio wrote:

> Tuolla voikin sitten valottaa vaikkapa 30s sarjaa putkeen ja on
> varmaa että salama jää kennolle jos se vaan edessä välähtää.

Mä en ole ikinä oikein ymmärtänyt mitä ND-filtterillä yritetään tehdä salamoita kuvatessa. En siis kuitenkaan väitä, että se olisi väärin, vaan olen vain kiinnostunut ymmärtämään perusteluita, ja ehkä oppimaan jotain uutta.

Itselläni riittävään himmentämiseen on mielestäni aina riittänyt objektiivin aukko, eli olen voinut operoida alueella ~ f4-f16 herkkyydellä ISO 100. f22:ta tai sitä pienempää aukkoa en ole ikinä kaivannut salaman purkauskanavan kirkkauden kontrolloimiseen kuvassa.

Olen ymmärtänyt, että jotkut yrittävät ND-suotimella venyttää valotusaikaa valoisan ajan salamoita (eli "päiväsalamoita") valokuvatessa. Jos objektiivi himmennetään pienimmilleen ja lisäksi käytetään vielä ND-filttereitä, niin valotusaika kyllä kasvaa varmasti useisiin sekunteihin tai jopa kymmeniin sekunteihin, mutta käsittääkseni samalla salaman purkauskanava himmenee kuvassa tod.näk. ehkä jopa niin paljon, että sitä ei näy lainkaan, tai että siitä näkyy vain rippeitä pääkanavasta, ja vähintään pääkanavaa himmeämmät salaman sivuhaarat menetetään kuvasta kokonaan.

Eli - oma näkemykseni tiivistäen: Valoisan ajan salamakuvauksen ongelma on salaman purkauskanavan ja ympäristön (yleensä siis taivaan) kirkkauksien välinen vähäinen erotus. Sitä ei voida himmentämisellä korjata, koska himmentäminen vaikuttaa molempiin.

Sivuhuomautus:
Joku hifistelijä saattaisi käyttää ND-filtteriä siksi, että hänestä pienellä aukolla diffraktio kasvaa liikaa. En ole kuitenkaan koskaan kuullut kenenkään käyttävän tätä perustelua ND-filttereille salamakuvauksessa.
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/understanding-series/u-diffraction.shtml

--
Teemu Mäntynen
http://www.mantynen.com/teemu/