Kirjoittajan mukaan: Lauri Kangas (lauri.kangas_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 25.04.2010

Veikko Mäkelä wrote:

> Piti siis sanoa sadejuovalta ELI virgalta.
>
> En millään halua lannistaa suppiloiden ja trombien
> metsästäjiä. Kannattaa ehdottomasti tarkkailla
> pilvenpohjia, varsinkin jos kuuropilvi vähänkin voimakkaamman
> tuntuinen.
>
> Tällä listalla on aina aika ajoin teroitettu, että
> pyörteistä kannattaa yrittää havaita liikettä. Kiikarit,
> jos sellaiset on saatavilla, on hyvä apuväline.
>
> Pilvenpohjissa liikkuu milloin minkäkinlaisia ulokkeita
> ja riekaleita, jotka eivät ole suppiloita tai trombien
> alkuja. Toki kaikki meistä tuollaisia haluavat saalistaa,
> [...]

Tuossa näyttäisi kyllä ihan emäselvästi olevan melkein tyhjäksi satava pilvi, tuollaisia oli näkyvissä tänään lentokentällä melkein koko päivän.

Niissä kahdessa suppilossa jonka olen itse nähnyt, on pyörimisen lisäksi melkein helpompi tunnistustekijä ollut tuo elävyys, eli riekale muuttuu tosi nopeasti ja erityisesti sellainen että rompin kärki lyhenee/pitenee tavaran tiivistyessä tosi nopeaan tahtiin, paljon nopeammin kuin itse suppilon muoto kiemurtelee.

Lauri