Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 05.08.2009

On Wed, 5 Aug 2009, Kristian Väisänen wrote:

> Tämä digi maailma on vain aika vieras mulle. Enemmän olen kuvannut
> perinteiselle dia filmille. RAW kuviin ja niiden editoimiseen olen vasta
> tutustumassa ja kun laiska on niin jotenkin toivoisi että saisi kuvan
> sellaiseksi kuin haluaa jo kuvaushetkellä. Karsi totuus vain taitaa olla se
> että pitäs jaksaa katsella noita kuvia editorien kanssa. Niiden käyttö on
> sitten jo jotain ihan muuta :-)

Itse olen huomannut että kuvatessa on usein ihan liian kiire tai muuten huomio muissa asioissa että jaksaisi kovin perusteellisesti säätää. Lisäksi säätöjen korjailu jälkikäteen tietokoneella on hieman ergonomisempaa kuin kameran asetusten korjailu, varsinkin pimeässä. Olenkin huomannut viime aikoina meneväni yhä enemmän siihen suuntaan että otan kuvan vain sinne päin (niin pitkälle automaatin pohjalta kuin mahdollista) ja korjailen sitten kotona jälkikäteen.

Riippuu tietysti hyvin paljon kohteesta minkä verran tarvitsee korjailla. Päivällä kuvatessa en ole yleensä joutunut pahemmin korjailuja tekemään mutta hämärän aikaan varsinkin laajakulmalla kuvatessa jo valotusaika menee automaatilta välillä niin kintuille että joutuu jo kuvanottohetkellä tekemään parin aukon korjauksen. Lienee paljon kamerastakin kiinni ja tietysti kameran asetuksista.

Olen myös huomannut että kuvat näyttävät aika erilaisilta tietokoneen ruudulla ja kameran näytössä. Eli jos vaikka yrittäisi saada kuvan näyttämään realistiselta kameran näytössä, tietokoneelle siirretty kuva näyttääkin sitten jo ihan muuta. Esim. kontrasti tuntuu olevan kameran kuvassa paljon suurempi kuin suurella ruudulla tietokoneessa (ymmärrettävästi), samaten kirkkaat kohdat tuntuvat "palavan puhki" kameran näytöllä kun histogrammin mukaan on vielä aukon jos ei parinkin verran varaa valottaa enemmän.

Dialle kuvaaminen oli koko lailla helpompaa... ;-)

--
Timo Nousiainen
Department of Physics

Tel: +358 9 19151064