Kirjoittajan mukaan: Mats Kommonen (mats_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 29.06.2009

At 13.38 +0200 29.6.2009, jori.hamalainen_ät_teliasonera.com wrote:
>Vain ajatuksena kun on näitä metsäpalolentoja, niin voisko niiden kanssa
>neuvotella kuvaamisesta. Tai paikallisten lentokerhojen kanssa, jotka
>kuitenkin lentävät näitä metsäpalolentoja.

Palovalvontalennot ovat kohtuullisen tarkasti säädeltyjä ja sisäministeriö maksaa lentokerhoille niistä minuuttikorvausta todellisen lentoajan mukaan. Näin ollen lennoilla ei saa tehdä mitään mitä ei ole läänin kanssa sopimuksessa sovittu. Sopimukset ovat vuosikohtaisia.

Myrskytuhojen kuvaaminen tai kartoittaminen voisi hyvinkin olla pelastustointa kiinnostava asia, ja siitä olisi hyvä jonkun ottaa yhteyttä sisäministeriöön esim. ensi vuotta varten.

Sisäministeriön voimassaoleva yleisohje löytyy sivulta <http://www.intermin.fi/julkaisu/082009>. Siihen vaan lobbaamaan myrskytuhoanalyysiä yhdeksi mahdolliseksi tehtävämuodoksi. Luulen, että aloitteen kannattaa tulla ilmatieteen laitokselta (tai pelastuslaitoksilta).

Mikäli IL:lla tai jollain muulla taholla on intressi saada koneita järjestelmällisemmin ilmaan (ja rahoittaa se) muun kuin pelastustoimen koneiston kautta, esim juuri jälkituhoja mittailemaan, niistä voisi olla yhteydessä lentopelastusseuraan (www.lentopelastus.fi), joka on näiden palolentojenkin valtakunnallinen koordinoija. Yksittäisesti ja yksityisesti tietty asiasta voi sopia kenen kanssa vain, jos kyytiin kuvaamaan tulee joku joka osallistuu yksityislennon kustannuksiin. Vaikkapa minun, jos kohde on parinsadan kilometrin säteellä Turun kentältä :) Varsinaista korvausta/kululaskua vastaan homma voidaan käsittääkseni hoitaa vain kaupallisten firmojen tai yllämainittujen organisaatioiden kautta.

Käytännön toimintana (käyn palolennoilla itse) palolennoilla tähystetään muutamankymmenen kilometrin levyistä aluetta lentoreitin molemmin puolin ja bongaillaan savukiehkuroita noin 1500 jalan korkeudesta (siis matalalta). Kun savu nähdään, käydään katsomassa mitä sen juuresta löytyy ja ilmoitetaan koordinaatit tarvittaessa Virvellä hätäkeskukseen. Jos on metsä- tai maastopalo kyseessä, sammutusyksiköt saatetaan oikeaan paikkaan ilmasta neuvoen.

Tuohon formaattiin ei oikein sovellu myrskytuhojen etsintä, koska savujen havaitseminen on melko työlästä, ja kaatunut metsä ei näy kauas (niinkuin savu näkyy). Mutta jo ennestään tiedossa olevan koordinaatin yllä käyminen ja tuhojen kartoittaminen/kuvaaminen ei varmaan olisi kovin suuri lisätyö, kunhan sopiva kamera löytyy.

--

        Mats