Kirjoittajan mukaan: Tomi Karvonen (tomi.j.karvonen_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 15.06.2009

Kaivoin esiin DI-työni, johon olen kirjoittanut kappaleen Salamoihin liitetyt sähköiset ilmakehän ilmiöt, mihin aikoinani kaivoin huomatavan määrän eri lähteitä joissa asioita oli käsitelty. Pallosalamasta olen kirjoittanut seuraavaa: "Pallosalama on hyvin harvinainen ilmiö, jota on pidetty myös vanhan kansan omana keksintönä. Laboratorio-olosuhteissa on kuitenkin pystytty synnyttämään pallosalaman tyyppisiä ilmiöitä, joiden avulla on päätelty pallosalaman olevan mahdollinen ilmiö. Pallosalama on kirkas, punertava noin 30 cm halkaisijaltaan oleva sihisevä pallo, joka leijuu paikallaan tai etenee hyvin hitaastu hieman MAAN PINNAN yläpuolella. Pallosalama voi olla myös muun värinen, sillä pallosalaman väri johtuu siitä, mitä metallihiukkasia on ilmaan tiivisyneenä. Pallosalaman on myös raportoitu liikkuvan hyvin nopeasti.

Pallosalama ilmestyy "tyhjästä" ja sen ikä on muutamasta sekunnista kymmeniin sekunteihin. Pallosalaman on myös raportoitu rajähtävän hyvin äänekkäästi. Varsinaisesti ei tiedetä mikä pallosalaman synnyttää, mutta suosituimman teorian mukaan pallosalaman ilmestymiskohdassa on ilmaan sitoutuneena huomattavasti enemmän varautuneita hiukkasia kuin ilmassa sen ulkopuolella. Nämä hiukkaset sähköisen kipinän iskun tapaan sytyttävät ja synnnyttävät pallosalaman"

Jos salamoinnin puolelta valoilmiölle haluaa selitystä hakea niin tuo ilmiö olisi enemmän rakettisalaman näköinen. Rocket lightning on taivaalla hitaasti etenevä valoilmiö, mikä näyttää samalta kuin avaruusraketti taivaalla.

Mutta kallistun kyllä enemmistön puolelle, että kyseessä on vain heijastus, koska kuvassa ensimmäisenä ylä vasemmalla näkyvä pallo näyttää ihan vesipisaroiden vääristämältä heijastukselta ja jälkimmäinen pienempi valo kaukaiselta tele yms. maston merkkivalolta. Valoilmiö on liian tasainen ollakseen mikään "luonnoton" ilmiö.

// Tomi

Tomi Karvonen
tel. +358(0)40-5169889
e-mail. tomi.j.karvonen_ät_gmail.com

--
Myrskybongareiden sdhkvpostilista: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi ***