  • On Tue, 11/4/08, Sami Jumppanen <sami.jumppanen_ät_gmail.com> wrote:

From: Sami Jumppanen <sami.jumppanen_ät_gmail.com> Subject: Re: [myrskybongarit-l] Salamaliipaisu (lightning trigger) To: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi
Date: Tuesday, November 4, 2008, 10:59 AM

Hei!

Kiitos infosta.

2008/11/3 Eero Karvinen <ekarvinen_ät_yahoo.com>:
> http://www.lightningtrigger.com/
>
> Mitä tulee huonoihin puoliin, on se, että ei reagoi ihan kaikkii
välkkyihin
> ja osa salamoista on niin nopeita, että laukaisuviiveen vuoksi ei tartu

Kuinkahan suuri osa viiveestä johtuu rungon sulkimesta? Ts. kuinka paljon salaman valoa menetetään sulkimen auetessa? Verhosuljin on täysin auki esim. ajassa 1/200 s (Canon EOS D60)

Digikompaktikameroissa tätä ongelmaa ei periaatteessa ole, koska suljin on auki jo ennen valottamista. On vain elektroniikka/ohjelmistoviive.

> Laukaisin reagoi vähän paremmin positiivisiin, kuin negatiivisiin
salamoihin.

Mistä tämä johtuu?

Yökuvaukseen liittyen: voikohan tuolla, tai jollain muulla triggerillä *lopettaa* valottamisen sen jälkeen kun salama on välähtänyt (+ keinotekoinen jälkiviive, ettei kerrannaisia menetetä)?

--
Sami Jumppanen
sami.jumppanen_ät_gmail.com

Listan www-arkisto:
http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/myrskybongarit-l/summary.html

--
Myrskybongareiden sdhkvpostilista: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi ***