Kirjoittajan mukaan: Lauri Kangas (lauri.kangas_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 28.07.2008

Jani Holopainen wrote:
> Olisin kiinnostunut jos jollakin olisi käyttökokemuksia Canon A-sarjan
> kameroiden käytöstä CHDK-firmwaren kanssa. Otatko yhteyttä tai
> laitatko viestiä tänne jos olet kokeillut CHDK-sekvenssi- ja/tai
> motiondetect-kuvausta jollakin seuraavista Canonin kameramalleista:
>
> A530
> A540
> A550
> A560
> A570 IS
> A710 IS
> A720 IS
>
> Lähinnä minua kiinnostaisi että miten CHDK:n käyttöönotto on
> [...]

Olen leikkinyt CHDK:lla jonkin verran, mm. yhden ukkosen aikana, kirjoittelin listalle tuloksistani kesäkuussa: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/myrskybongarit-l/4692.html

Tarkempia vasteaikoja en ole mitannut. Lähes kaikki salamat (paitsi ne jotka löivät kameran säätämisen aikana) tarttuivat. Ylläolevassa viestissä mainitsemassani ketjussa käyttäjät ovat parhaimmillaan päässeet alle 100ms vasteisiin.

A620-kamerani firmis piti päivittää ennen CHDK:n käyttöönottoa, se oli homman riskialttein osuus. Muissa, tai ainakin useimmissa kameroissa tämä vaihe taitaa jäädä väliin.

Itse CHDK asennetaan vain siirtämällä kaksi tiedostoa muistikortille ja valitsemalla kameran valikosta Firm Update. Firmistä ei kuitenkaan tässä vaiheessa millään tavalla kirjoiteta yli ja CHDK häviää muistista kun virrat katkaistaan. Täysin turvallista siis, eikä ainakaan täällä ole toistaiseksi ollut ongelmia.

Timelapsekuvaukseen löytyy myös paljon skriptejä. Itse en pidä karhukameran lähestymistavasta, jossa pyritään saamaan kaikki vuorokaudenajat katettua minuutin intervallilla. Videoista tulee ihan karmean tylsiä katsella. Suosin enemmän täsmäiskuja jostain hienoista kohteista, kuten kukkien avautumisesta tai kumpupilvien kuplimisesta. Silloin ei tarvita virtalähteitä tai sääsuojauksia. Kannattaa valita mahdollisimman lyhyt intervalli ja ottaa kuvasarjaa paljon pidempään kuin hermot kestäisivät, niin saa hyvää jälkeä.

Lauri