Kirjoittajan mukaan: Sami Jumppanen (sami.jumppanen_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 02.04.2008

Hei,
perspektiivistä on vaikea saada käsitystä taivaalla, varsinkin kun näkymää rajoittaa puut ja pilvet eikä pysty suoraan näkemään mikä kohde on milläkin korkeudella. Mikä nyt on "pystysuoraan", mikä "vaakatasossa" - riippuu ihan siitä mitä ottaa vertailukohdaksi. Aivoilla on "paha" tapa mennä tulkitsemaan asioita (nyt ne käskevät minun tulkita tätä sinun kertomustasi). Eri korkeuksilla ilma voi liikkua eri suuntiin, ja eihän vanat taivaalla näytä kolmiulotteisilta koska etäisyysmittaus on ihmisellä huono - ne vaan sovitetaan jollain tavalla taivaalle, jokainen omalla tavallaan.

Minun tietääkseni taivaalla ei niin vaan viivat pyöri kuin geometrian harjoitusvihkossa. Rakettia, ukkospilviä ja tornadoja lukuunottamatta pystysuuntaisia ilmiöitä on aika niukalti. Lentokonetta en sulkisi pois sillä perusteella, että ilmiö vaikutti selittämättömältä.

Ihmettely ja kyseenalaistaminen, asioiden pyörittely ja pohtiminen on kyllä hyvästä, varsinkin jos pääsee lopputulokseen josta oppii uutta. En minäkään paljon taivaista tiedä, eikä aina voi sanoa uskovansa edes kun näkee - silmä voi huijata!

T: Sami "kotifilosofi" Jumppanen