Kirjoittajan mukaan: Sirviö Tommi (tommi.sirvio_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 17.12.2007

Eikös salamoiden aiheuttamissa radiohäiriöissä ole voimakkuuseroja, jotka ovat suoraan verrannollisia etäisyyteen? Niinpä tarpeeksi herkällä signaaliprosessorilla voisi tehdä erottelun lähellä ja kaukana olevista räpsähdyksistä.

Mahtaisiko vanhasta LV-217 kenttäradiosta saada viriteltyä mahtavan vimpaimen salamakuvaukseen, etenkin jos siihen kytkisi vastaanottajaksi kaksi modifioitua pitkälankantennia? Sehän toimii suunta-antennina mitä parhaiten, ja on vielä käytettävyydeltään suht. yksinkertainen.

14.12.2007 Sami Jumppanen <sami.jumppanen_ät_gmail.com> kirjoitti:

> Jatkokehitystä:
> Ehkä salamaradiovastaanotossa voisi unohtaa koko viritinosan,
> käyttäisi pelkkää antennia
> vahvistimella. Näin saataisin signaali laajakaistaista häiriöistä,
> joita mm. salamat ovat. Ei olisi pelkoa että radioasemat yms.
> kuuluvat. Tuleeko ongelmaksi epäherkkyys?
>
> T: Sami J

> salamat satojen kilometrien päästä. Tarkoitus olisi kuitenkin saada ne max.
> 20km etäisyydellä olevat.

> Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat.html***

Tommi Sirviö
050 532 7999
tommi.sirvio_ät_gmail.com

--
Myrskybongareiden sdhkvpostilista: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi ***