From: owner-myrskybongarit-l_ät_ursa.fi [mailto:owner-myrskybongarit-l_ät_ursa.fi] On Behalf Of jakke.makela_ät_kolumbus.fi Sent: 14. joulukuuta 2007 9:44
To: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi
Subject: [myrskybongarit-l] Radio+kaukolaukaisin-kikkailu? Re: Linkkivinkki: Talveksi kameraleikkejä]

Terve,

kävi heti mielessä että tuota AM-radio-ideaa soveltamalla saattaisi päästä tilanteeseen jossa saisi jopa ensimmäisen iskun kiinni. Nimittäin ainakin Suomen oloissa on melkein aina vahva preliminary breakdown (esiläpilyönti?) noin 5-50 millisekuntia ennen itse pääsalamaa. Alustavasti jopa niin, että radiosta itse asiassa kuuluu rusahduksena etupäässä se breakdowni, ja varsinainen salamanisku on vain pieni tic-ääni sen jälkeen. (Artikkeli on työn alla).

Jos osaisi elektroniikkaa (minä en tarpeeksi), voisi periaatteessa olla mahdollista tehdä kyhäelmä jossa iso kossahdus AM-radiossa liipaisisi kameran kauko-ohjaimen ottamaan kuvan samantien. Jos kameran latenssiaika on ~10ms, niin pääsalaman saisi useimmiten mukaan. Jos haluaa kaikki osaiskut mukaan valotusaika voisi olla luokkaa 1/5 sec (Suomen oloissa koko prosessi harvemmin kestää yli 200ms). Jos riittää ensimmäinen isku, jopa 1/40 sec useimmiten riittäisi, mikä tarkoittaa että päiväkuvauksessa ei tulisi harmia taustan ylivalottumisesta.

Siinä siis teoria, en tiedä toimiiko oikeasti (sain vasta tänä vuonna luvan ostaa itselleni jouluyllätyksenä Canon EOS400D:n ;->, joten kuvaamisesta on heikosti kokemusta. Ja elektroniikasta myös, teoreetikko on teoreetikko). Jos jotakuta kiinnostaa kehitellä ajatusta lisää, ottakaa yhteyttä.

Niin: emme ole vielä tainneet tälle listalle laittaakaan tietoa, mutta Salamapuu2007-tiimi on ideoimassa ensi kesäksi uutta hanketta (yllättäen Salamakuva2008).

http://www.ekarvinen.net/salamakuva2008/salamakuva2008.html

Ottakaapa samoin yhteyttä minuun ja/tai Karvisen Eeroon jos tuo kuulostaa mielenkiintoiselta ja/tai realistiselta.

J*

Myrskybongareiden sähköpostilista: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi *** Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat.html *** Listan www-arkisto: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/myrskybongarit-l/summary.html