Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 04.09.2007

On Mon, 3 Sep 2007, Jan Eerala wrote:

> Jotenkin erikoisen tuntuista oli, että vaikka trombi meni niin
> ohkaiseksi että näytti olevan lähinnä retalepilven jatke, niin se
> kuitenkin sai aikaiseksi melkoisen vesipyörteen. Katso kuvaa jossa kaksi
> trombia: http://www.rupuranta.net/weblog/filet/Trombeja/

Niin, eihän se ilma niissä trombeissa näy vaan vesihöyry ja mahdolliset traktorit yms. ilmassa kiitävät 'teknometeorit'. Varsinkin vesialueilla missä on vain vähän traktoreita, näkyvä osa taitaa määräytyä pitkälti sen mukaan missä kohdassa ilmanpaine laskee niin alhaiseksi että saavutetaan ylikyllästys. Pinnan lähellä on tietysti sitten niitä roiskeita. Ja voi se tietysti se pilvikin sinne suppiloon pudota mutta jos siellä ei ole ylikyllästystilaa, niin ei se siellä kauan hengissä pysy.

(näin ihan lonkalta valistuneita arvauksia heittäen)

Minulla oli joskus aikoinaan sellainen virheellinen käsitys että ohuet tornadot olisivat vaarallisempia, koska niissä olisi impulssimomentin säilymisen takia kovemmat tuulet (vrt. luistelijaa jonka piruetti kiihtyy kun vetää kädet lähelle pyörimisakselia). Mutta ei se tietysti näin mene, vaan ennemminkin niin että mitä jöötimpi tornado, sitä kauempana pyörimisakselista näkyvä pinta on. Mutta ympäröivän ilman kosteuskin (ja traktorit) vaikuttaa asiaan huomattavasti. Mitenkähän hyvä korrelaatio tornadon koolla ja tuulen nopeudella ylipäätänsä on, paitsi että kilometrin tornado on yleensä aika vakava asia?

--
Timo Nousiainen
Division of Atmospheric Sciences

Tel: +358 9 19151064