Kirjoittajan mukaan: Janne Sinkkonen (janne.sinkkonen_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 23.08.2007

On 8/23/07, jori.hamalainen_ät_teliasonera.com <jori.hamalainen_ät_teliasonera.com> wrote:
> Onkos tosta käytännön kokemusta, että juuri näin käy noiden aineiden kanssa?

Tämä on (oli) käsittääkseni niiden toimintatapa: pinnoite on hydrofiilinen, jolloin pisaroitumisen sijaan vesi valuu pois. Mutta nyt kun luen tuota lainaamaasi mainostekstiä, siellä todetaan että pinnoite onkin hydrofobinen. Eli enpä tiedä mitä vedelle tapahtuu.

Jos kokeilisin tätä itse, levittäisin aineen etulinssin sijaan suotimeen tai muuhun lasilevyyn jonka voi irrottaa kunnon liuotinpesua varten.

> Pienessä kamerassa on vain se ongelma että pisara voi olla 1/6 koko kuva-alasta. Ja
> siihen juuri etsin ratkaisua..

Isolla aukolla ("f-numero" pieni) efektiivinen etulinssin halkaisija on suurempi, mikä voi auttaa. Muita mahdollisia ratkaisuja ovat vastavalosuojat ja nopeasti vaihdettavat tai kuivattavat suotimet. Ainakin ennen järjestelmäkameroihin sai pidikkeitä neliskulmaisille suotimille, jotka on nopea vaihtaa. En tiedä onko kompaktikameroihin vastaavaa tarjolla.

--
Janne