Kirjoittajan mukaan: Mats Kommonen (mats_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 22.08.2007

At 10:13 +0300 22.8.2007, Ari-Juhani Punkka wrote:
>Moi,
>Uusimaa on juuri saanut niskaansa kesän
>kiivaimman salamoinnin. Tilanteen kypsyminen
>kesti yli yön, mutta nyt on liikkeellä jo ihan
>ehta MCS. Kohta pumppaillaan viemäreitä myös
>pk-seudulla.

Jos tuttavapiirissä on ukkosia pelkääviä, ne voi ohjata muuttamaan Turkuun. Tämäkin rintama näyttää kuolevan juuri täsmällisesti saariston päälle saapuessaan. Näin on käynyt jokaiselle ukkosnauhalle tänä vuonna; kohtuullista salamointia aina Kemiön-Korppoon-Utön-Kumlingen tasalle ja sitten lops.

Alkaa mennä maku koko touhusta, kun ei ole mahdollisuutta irrottautua töistä ja lähteä aina PK-seudulle, kun kartassa näkyy salamankuvia.

En tajua mikä tossa saaristossa on noin tuhoisaa; ilmeisesti loppukesällä on sopiva suhde lämmintä merta ja viilentäviä saaria, alkukesällä toisinpäin, ja kaikki konvektiot lässähtävät siihen. Ja itävirtauksia taasen ei olekaan ollut lainkaan. No, onneksi Korppoon tutka kuoli tunti sitten, niin ei tartte seurata nauhan hajoamista enempää.

Edellisiin kesiin tässä on poikkeuksellista se, että nykyään ei ukkosta enää Salonkaan tasalla, vaan vasta Karjalohjan seudulla ja siitä itään. Varokaa vaan PK-seudulla asuvat, tää myrkky levinnee sinnekin muutamassa vuodessa ja saatte heittää ukkosille hyvästit. (Eli ei mun kannata muuttaa takaisin sinnekään..)

No, katsotaan miten päivä etenee, aamun GFS-mallissa konvektioprosentit näyttävät painottuvan enemmän tännepäin.

--

         MK - Turhautunut