Ursa   Viestintä   Listat   ~   Etusivu   Haku   Uudet sivut  

 

myrskybongarit-l [ät] ursa.fi

viestiarkisto

Tämä myrskybongarit-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

» Listan/viestin loppuun

 

Kirjoittajan mukaan: Mats Kommonen (mats_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 18.07.2007


Meinasti eilen tulla oikein super-bustola, kun rintama saapui Länsi-Suomeen, mutta kyllä sitten lopulta näkyi kaikenlaista, mikä vähän vähensi bustola-efektiä.

Ilmeisesti ilma oli sisämaassa liian kuivaa, että mitään kunnollista olisi syntynyt, kun
Selkämerellä ja Ahvenanmaalla syntyneet solut kuolivat melkein heti maihin saavutuaan (23°/13°). Kävin päivällä Laitilassa toteamassa bustolan, ja sitten olikin jo kiire viemään tuttuja lennolle (sain PPL-lupakirjan tässä hiljattain valmiiksi).

Lennolla sen sijaan olikin oikein komeat maisemat yhdeksän-kymmenen aikaan Turun seudulla. Varsinainen rintama oli juuri rantautumassa, mutta Turun seudulla oli lentoturvallisen näköinen aukko rintamassa. Kävimme Paraisten ja Airiston päällä lentelemässä, ja kuuropilvet olivat ilmasta oikein komean näköisiä. Itse pilvet eivät eroa maasta katsottuun nähden mitenkään 2000 jalan korkeudessa, mutta sadenauhapatsaat ovat oikein maagisia katseltavia.

Sitten alkoi etelän suunnassa salamoida; Hankoa lähestyi aktiivinen ukkonen. Maasalamoita näkyi puolen minuutin välein, ja niiden perusväri ilmasta katsottuna näytti olevan oranssi. Hyvin näkyvät noin sadan kilometrin etäisyydeltä. Sitten tuli yllätyksenä lähisalama vajaan kymmenen kilometrin päässä, Turun pienkuuro yskäisi ainoan salamansa. Yllättävää oli myös se, ettei lähisalama näyttänyt ilmasta katsottuna kovinkaan kirkkaalta. Näköalan se tuntui täyttävän kyllä, ja väri oli korostetun punertava. Täytyypi selvittää, johtuuko tuo Piperin ikkunaplekseistä vai mistä. Tietty myös valon kokonaismäärä on ihan erilainen
yläilmoissa, joten kirkkaatkin salamat voivat näyttää punaisilta ja epäkirkkailta.

Kun nämä Turun rääppeet alkoivatkin ukkostella, piti suhtautua keliin vähän toisella tavalla ja väistellä sadenauhoja tarkemmin. Se olisi vielä jollain seuraavalla lennolla kiva nähdä, että miltä kunnon syöksyvirtaus näyttää ylhäältä katsottuna, mutta eipä liene hyvä mennä kovin lähelle katselemaan sellaista pilveä, se kun voi salamoida ihan mistä kohdasta vain ja kauas.

Lennon summana siis voisi sanoa, että
puolestavälistä (2000ft) katsottuna normaalin ukkospilven (alaraja 3500-4000ft) alla oleva sadenauha on nätti ja kiehtova. Täytyypi ottaa kuvia moisesta kun seuraavan kerran osuu kohdalle.

Sitten kone takaisin halliin ja kiireesti rintaman perään. Ajoin ykkösmotaria sen minkä sateessa uskaltaa, ja koko 60km matkan edessä välkkyi upeita poikkisalamoita, jotka täyttivät koko etutaivaan. Hieman harmitti ettei uudessa autossa ole vieläkään videokameratelinettä. Salamoita oli ehkä 10-15kpl, osa ehkä 15km päässä, osa melkein suoraan päällä. Ja vauhtia oli siis noin 120km/h. Puuskakuvasta näkyi, että rintama eteni paljon pilviä nopeammin; salamoiva solu kuolee kymmenessä minuutissa ja sen etupuolelle syntyy seuraava. Saukkolan kohdalla systeemi alkoi hajota ja muutenkin oli ilmeistä, että takaa-ajo on turhaa. Tulipahan nähtyä hienoja salamoita vaikka eivät talteen
tulleetkaan eikä ääniä päässyt kuulemaan.

Sitten piti mennä katsomaan josko Satakunnassa olisi kosteutta tullut sen verran lisää, että jälkirintamalle riittäisi polttoainetta. Keula kohti Laitilaa jälleen ja osuinkin sopivasti Etelä-Suomen viimeisen salamoivan solun etupuolelle. Kymmenisen hienoa maasalamaa näkyi 15->5km etäisyydellä, kunnes päälle tullessa jäljellä oli vain sade. Raepikselitkin hiipuivat juuri samalla hetkellä. Takaisinpäin lähdettäessä kohdalle osui yksi sininen alue, joka sekin kuoli hetkeä myöhemmin.

Ilman Laitilan komeita jytinöitä olisi kyllä jäänyt aika laihaksi tuo eilisen maa-osuus.

Muulle kuin kuvauslaitteistolle tämä oli taas hyvä testiajo. Täytyy pojalla leluja olla, että pysyy tilannekuva yllä. Kojelaudalla oli tomtom auttamassa navigointia, E90 näytti Puuskaa/Raetta ja teki lokia sports trackerilla, E61 oli viestintävälineenä, lähettämässä bustolakarttaan sijainteja sekä ukkomaticin kuvaa näyttämässä, ja tietty vielä am-radio hoiti efektipuolen. Plus vanha kunnon paperilehtiö muistiinpanoille. Nyt vaan vielä kunnon kostea rintamapäivä tarvittais :)

-- 


         MK

--
Myrskybongareiden sähköpostilista: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi ***
Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat.html ***
Listan www-arkisto: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/myrskybongarit-l/summary.html