Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 15.06.2007

On Fri, 15 Jun 2007, Emma Herranen wrote:

> Tamperella oli justiinsa (n. 13.45) taas sellainen pikkuinen
> herneraesade reippaan vesisaavisimulaation kanssa. Firman huoltomies oli
> kuulevinaan lisäksi myös jyrähdyksen, mutta itse taisin olla aluksi
> liikaa uppoutunut töihin. Vettä tuli reippaasti aikalailla vaakasuoraan
> niin etteivät sadevesikaivot ehtineet ilmeisesti ihan kaikkea imaista.

Yksi juttu joka tuli mieleen. En tiedä onko siitä RAPU-ohjelmassa tällainen jo mukana vai ei, mutta jos ei niin lisätään nyt sitten että olisin kiinnostunut saamaan valokuvia rakeista, jääjyväsistä yms. kiinteähköistä jäähiduista mitä taivaalta tulee. Kuvien pitäisi olla sellaisia että niistä näkee selvästi missä hidun reuna menee ja suurennusta sen verran että plus miinus yksi pikseli kuvassa ei vielä siirrä reunaa merkittävästi toiseen paikkaan. Jos tällaisia kuvia saatte esim. suomalaisista rakeista yms. niin niille olisi tieteellistä käyttöä. Näitä tarvitaan mm. polarimetrisen tutkan signaalin mallintamiseen. Ja koska tarkoitus on tehdä homma tilastollisesti, kuvia pitäisi olla mielellään sadoista hiduista. Analyysin kannalta olisi helpompi jos hituset olisivat erillään toisistaan.

Division of Atmospheric Sciences
Department of Physical Sciences
P.O. Box 68
FI-00014 University of Helsinki